
Za Veselou vdovou do Janáčkova divadla
Brněnské obecenstvo miluje operetu, ale nemá k ní mnoho příležitostí. Každý z těch mála uváděných titulů v uplynulých desetiletích budil pozornost. Nejnovější uvedení Lehárovy Veselé vdovy na scéně Janáčkova divadla je proto událostí mimořádnou a zdařilou. Premiéra v pátek 3. února byla vyprodána, stejně jako následující představení.
Brněnské obecenstvo miluje operetu, ale nemá k ní mnoho příležitostí. Každý z těch mála uváděných titulů v uplynulých desetiletích budil pozornost. Nejnovější uvedení Lehárovy Veselé vdovy na scéně Janáčkova divadla je proto událostí mimořádnou a zdařilou. Premiéra v pátek 3. února byla vyprodána, stejně jako následující představení.
Veselá vdova „vystřídala“ na repertoáru brněnské opery jiný slavný titul, Polskou krev Oskara Nedbala, jejíž premiéra byla již v březnu 2014 a derniéra loni na silvestra. Právě Veselá vdova bude patřit k těm titulům, které neumožní zánik operety, ať už se o ní píše kdekoli cokoli. Vtipná a milá zápletka, odhalování záletných paniček a především podmanivá hudba. Tklivě laděná při milostných dialozích či áriích, jiskřivá při scénách v pařížském kabaretu U Maxima. Známé melodie i kuplety zní při recepci pořádané v pařížském hotelu velvyslanectvím malého balkánského knížectví Pontevedro. Dnes už nevnímaná narážka na anglický název Černé Hory – Montenegro.
Nejnovější inscenace Veselé vdovy na operní scéně Národního divadla Brno má vysokou úroveň. S režisérkou Magdalenou Švecovou pracoval v této funkci poprvé také Martin Pacek, jenž působil zároveň jako choreograf. Jeho tance nádherných grizetek u Maxima jsou strhující. Operní pěvci podávají skvělé výkony i v mluvené řeči. Na první premiéře 3. února zpívala Hanu Glawari Veronika Rovná, alternuje s Janou Šrejmou Kačírkovou. Jejího partnera hraběte Danila zpíval Roman Hoza (Jiří Hájek), hraběte Camilla de Rosillon si vychutnal Martin Šrejma (Ondřej Koplík).
Ústřední komickou postavu barona Mirko Zeta, jenž stále tvrdí, že má vše pod kontrolou, nic mu neunikne, až se stane, k radosti publika, obelstěným paroháčem, výborně ztvárňuje Jan Šťáva (Jiří Sulženko). Je velvyslancem a manželem krásné, chytré a záletné Valencienne, kterou oživila na premiéře Andrea Široká (Doubravka Součková). K veselým dialogům a příjemným áriím přispívají velvyslanci Raul de Saint-Brioche v podání Víta Noska (Petr Levíček) a Vicomte Cascada, jehož role se ujal Tadeáš Hoza (Daniel Kfelíř). O postavu Něguše, sekretáře ambasády, se dělí se zjevným nadšením činoherci Pavel Čeněk Vaculík (premiéra) a Martin Veselý. Milou komickou dvojici vytvářejí Jitka Zerhauová (Jana Hrochová) v roli Praskovji a Ivo Musil (Martin Novotný) coby její manžel. V dalších, nikoli méně podstatných rolích, zpívají Kornél Mikecz (Petr Karas), Alena Sobolová (Jitka Klečanská), Robert Musialek (Martin Pavlíček) a Hana Kopřivová (Jana Plachetková).
Kostýmy jako z krásné operety navrhla Zuzana Přidalová, sbor brněnské opery doplněn komparzisty i pro tance připravil Martin Buchta. Vše korunuje orchestr řízený na premiéře Jakubem Kleckerem, střídá se s Pavlem Šnajdrem. Do brilantně podané hudby, zpěvu i slova zní často potlesk na otevřené scéně. Z celého souboru byla při premiéře cítit příznivá atmosféra, pocit radosti. Někteří kritikové i diváci se shodovali v názoru, že opereta na menším jevišti, konkrétně v brněnské Redutě, kde měl tento opojný žánr kdysi své sídlo, působí intimněji, příjemněji. Zatímco na velkém jevišti je možná trochu monstrózní. Každému vyhovuje něco jiného, Veselá vdova na jevišti Janáčkova divadla rozhodně neztratila nic z toho, co autoři předepsali. S Franzem Lehárem libretisté Victor Léon a Leo Stein.