Janáček Ensemble představil skladatele 20. století

Komorní soubor Janáček Ensemble se soustřeďuje na prezentaci komorních skladeb převážně skladatelů 20. století, zejména Leoše Janáčka a jeho brněnských žáků a jejich skladby dává do souvislostí se světovou tvorbou. V úterý 20. června 2023 se konal v aule JAMU koncertní večer, ve kterém členové souboru, pedagogové JAMU a zkušení profesionálové, účinkovali společně se studenty JAMU. Koncert dirigoval i moderoval vedoucí souboru Janáček Ensemble Vít Spilka.

Soubor koncertuje již 10 let, jeho první vystoupení bylo 29. dubna 2013 v Křišťálovém sále Staré radnice a od té doby má za sebou mnoho úspěchů. Předností souboru je, že se dokáže přeměnit na různěčetná uskupení a představit tak publiku pestrou škálu dramaturgie komorního repertoáru.

Večer 20. června zazněly v první polovině koncertu skladby brněnských skladatelů, nejprve Dalibora Spilky, otce dirigenta a vedoucího souboru, s názvem Rozmarné léto – věta pro hoboj, klarinet a fagot (1984). Hráli Arseny Menkov hoboj, Tomáš Kraus – klarinet a Roman Novozámský – fagot. Skladba nepostrádala instrumentální barevnost, hravost a tématickou nápaditost a volně navazovala na dílo Vladislava Vančury. „….Úvodní téma klarinetu rámující celou skladbu jakoby stylizovalo lenivě plynoucí čas letní prvorepublikové plovárny na malém městě, rytmické schválnosti a krkolomnosti odehrávající se často v nepravidelných taktech jakoby byly líčily humorné, ale mnohdy i směšně dojemné příběhy postav Vančurovy literární předlohy…( viz program).

Druhou skladbou bylo Divertimento pro dechové kvinteto (1941) brněnského skladatele Viléma Petrželky. Žák Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka  a profesor skladby na brněnské konzervatoři a na JAMU, zde potvrdil muzikantskou invenci a smysl pro barevnou souhru. Jedná se o čtyřvětou skladbu, 1. Moderato espressivo uvádí téma flétna a přebírají ho a proměňují ostatní nástroje, 2. Alegro agitato zahajují lesní roh a fagot, načež pokračuje prolétání ostatních nástrojů, utichajících v diminuendu, 3. Andante sostenuto zahajuje lesní roh úderným motivem a přidávají se klarinet a fagot s tanečním rytmem, další hornové téma je zpěvné, podbarvené ostatními nástroji. 4. Vivo je v rychlém tempu, lidové téma má janáčkovský charakter. Účinkovali Kristina Vaculová na flétnu, Arseny Menkov na hoboj, Tomáš Kraus na klarinet, Roman Novozámský na fagot a Karel Hofmann na lesní roh.

Po přestávce se k profesionálním hudebníkům přidali studenti JAMU, Tereza Šmídová na housle, Ariana Suleiman Shakh na violu, Nikita Ruzhavinskii na violoncello a Jozef Smutný na kontrabas, aby společně provedli Nonetto č.2 (1959) Bohuslava Martinů. Je to jedna z jeho posledních skladeb, kterou napsal k 35. výročí Českého noneta, to ji však v Praze provedlo již o měsíc dříve, 15. září 1959. Bylo to v klubu Svazu československých skladatelů, k uctění památky skladatele, neboť Bohuslav Martinů zemřel před tím 28. srpna ve švýcarské nemocnici.

Skladba je třívětá, Poco allegro zahájila horna spolu s klarinetem a hobojem, odpovídaly jim housle, ale horna nad všemi dominovala. Naříkavé téma fagotu přešlo do společného svižného muzicírování. Zahájení druhé věty Andante patřilo violoncellu a houslím, přidal se fagot s hobojem a téma vrcholilo zpěvnou hornou. Vášeň přinesla viola, flétna nostalgii, housle se přidaly zpěvným motivem, který nejprve hoboj a následně všichni přivedli k závěru. Třetí věta Allegretto přinesla svižné tempo smyčců, na ně navázaly dechy a všichni si pak vzájemně předávali téma, aby skladbu ukončili zpěvně, ve tříčtvrtečním rytmu.

Koncerty v aule JAMU mají vždy pohodovou a domácí atmosféru a vedle abonentů a fanoušků sem chodí i rodiny s malými dětmi, které pocházejí z hudebního zázemí. I děti kolem dvou let jsou při koncertech velmi ukázněné a zaujatě poslouchají a nevadí jim ani soudobá hudba, spíš se zdá, že naopak jejich vnímání konvenuje. Edukativní charakter koncertů je sice vedlejším, ale užitečným efektem. Tak tomu bylo i na tomto koncertě, kde dvouletého Šimona fascinoval kotrabas a projevil přání si ho odvézt domů. Tak kdo ví, jak se to za pár let vyvine, jestli právě v této chvíli začal růst příští posluchač Hudební fakulty JAMU a budoucí profesionál.             

Autor článku:
Fotografie:
Archív JAMU

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika