Přebásněný Neklan promlouvá z jeviště Národního divadla Brno

O Neklanovi jsme snad všichni slyšeli kdysi ve škole, nebo si pamatujeme z četby Starých pověstí českých či z jiných knih. Podrobnosti o jeho době a životě přináší svým divákům činohra Národního divadla Brno, premiéra hry nesoucí jméno tohoto hrdiny nejstarších českých bájí byla v pátek 2. prosince na scéně Mahenova divadla. Zařazení  na repertoár je třeba ocenit, divákovi se prezentuje krása české řeči v  téměř zapomenutém dramatu Julia Zeyera z roku 1893 přebásněném Jaroslavem Vostrým. Dnes již těžkopádnější lumírovský blankvers byl převeden do současného jazyka.

„Od druhé světové války byla uvedena jediná inscenace tohoto textu roku 1959 v Divadle Jiřího Wolkera…,“ píše v programové brožuře dramaturg Jaroslav Jurečka. A o kousek dál čteme další jeho stěžejní větu: „… je zároveň málo českých her, které by si právě dnes tolik zasloužily uvedení a rozvinutí na jevišti…“ Téma pak rozšiřuje v další stati Igor Lukeš, profesor historie a mezinárodních vztahů na bostonské univerzitě. „Komu patří moc? A proč? To jsou témata, která ožívají v Neklanovi.“ Na jevišti se odehrává tragédie hodna Shakespeara, ostatně sám Zeyer se vyznává z „nenasytného hladu čísti tohoto velkého dramatika“. Doba Neklanova, zaznamenaná jen útržkovitě v historicky nespolehlivé Hájkově kronice z roku 1541, ožívá na jevišti prostřednictvím Zeyerovy fantazie. Neklan byl jedním z bájných přemyslovských knížat, potomků mytického Přemysla Oráče. Divák se dostává do 9. století, kdy vrcholí boj mezi třemi knížaty o královskou korunu v Čechách. Neklan, právoplatný vládce, je hlavním hrdinou, kladným hrdinou, protože odmítá boj, preferuje diplomacii. Naproti tomu lucký kníže Vlastislav, dobrý vojevůdce, baží po moci a obecenstvu vysvětluje, že právo je vždy na straně síly. Není tedy nemorální, podle něj, bojovat proti slabšímu (tady Neklanovi), jemuž se dokonce vysmívá. Krasník, kníže kouřimský, je třetím knížetem hry o moc. Nehodlá hned bojovat, opatrně počká, jak se situace vyvine, předpokládá, že se v boji dva jeho soupeři vzájemně oslabí. Válka mezi bratranci, vyvolaná Vlastislavem, začíná, do boje však Neklan posílá za sebe vladyku Tyra z Chýnova…

Pro herce je inscenace o to náročnější, že by měli své role skutečně prožívat, především slovem. Režisér Štěpán Pácl se shoduje s Igorem Lukešem právě tady na významu prozódie, na zvukové podobě vyslovovaného slova. „Je to ten typ textu, podobně jako je Shakespeare nebo jako je Molière, kdy nejde jenom o to, co se říká, ale jak se to říká… …To, co se tam (třeba v bitvě) děje jako divák nejenže vidím, nejenže to vnímám sluchově, ale taky to zažívám emotivně, v okamžiku toho slova,“ říká režisér. Herci se náročného úkolu zhostili výborně. Martin Sláma v titulní roli je rozvážným vladařem uctívajícím zákony, odmítajícím bojovat, až nakonec učiní zásadní rozhodnutí. Tomáš Šulaj coby Vlastislav přesvědčuje o své bojechtivosti i o své podivné pravdě, Ivan Dejmal dobře vystihuje vychytrale váhajícího Krasníka. Dominantní postavou je Straba, prabába Vlastislava, zklamaná boji o podmanění země. Plasticky ji ztvárňuje Bedřich Výtisk, upravený jako holohlavý a s obličejem schovaným za méně průhledný závoj. Svá moudra pronáší z vysokého dřevěného trůnu poponášeného dvěma modrými „medvědy“. Roli měla původně hrát Marie Durnová, bohužel v květnu zemřela. I když Výtisk vzal tuto roli s obavami, jak se vyjádřil pro iDNES, dokonale se s ní sžil a patří k nejvýraznějším postavám. S nelehkým textem si dobře poradily i Petra Lorencová jako Klimba a Isabela Smečková-Bencová v roli Svatavy. Režie nabízí dvě divočejší scény. Hořící stěnu jako symbol bitvy a dramatickou scénu s topením v kádi s vodou s Romanem Nevěčným coby Tyrem a s Petrou Lorencovou. Dobře si vedou též Jan Grygar v postavě Klena a Petr Kubeš jako Krivoj, půvabní jsou mladí muži Hostivít a Zbislav ztělesňovaní Hanou Drozdovou a Barborou Horčičkovou.

Scénograf Antonín Šilar používá velké barevně se měnící plochy konvenující s popisovanou situací. Kostýmy Matěje Sýkory jsou velmi výrazné, odvážné, ladí s dějem. Hudbu, která podporuje emoce, napsal dirigent a skladatel Marko Ivanović. Neobvyklé je také použití segwaye, dvoukolového elektrického dopravního prostředku pro jednu osobu. Ona osoba (žena) se na něm pohybuje nesmírně bravurně. Běžte se podívat, kdo to je a jak to umí.

Představení Neklan si vychutnají milovníci krásné češtiny i poezie, historická fakta v textu nehledejme.

(tr)

Neklana hraje Martin Sláma.

Autor článku: Fotografie:
archív NDB

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika