Skvělý představitel romantických barytonových postav a přemožitel kanálu La Manche

V pondělí 18. března 2024 oslavil svoje významné životní jubileum – 75 let – Richard Haan, sólista opery Národního divadla Brno v letech 1983-2001, v současné době stálý host.

Narodil se v Košicích a hudba a zpěv ho provázely již od dětství – otec hrál na lesní roh v operním orchestru v Košicích, matka byla členkou operního sboru v témže divadle.

V září 1972 se stal členem operního sboru Státního divadla v Brně a po roce přešel do operního sboru Národního divadla v Praze. Tady se pěvecky vzdělával u sólisty Reného Tučka a zdokonalil se tak, že po úspěšně vykonaném konkurzu nastoupil jako sólista v roce 1974 do operního souboru divadla v Ústí nad Labem, kde působil až do roku 1982. Již první rolí – Escamilla v Bizetově Carmen – zaujal pěveckým i hereckým výkonem obecenstvo i odbornou kritiku, která hodnotila nejen jeho krásně znějící, sytý baryton, ale i muzikální projev a atraktivní zjev. Ve svém prvním angažmá mladý talentovaný pěvec získal jevištní zkušenosti, stal se pěvcem širokého repertoáru a svým přístupem ke každé studované roli přesvědčil, že je perspektivním sólistou této operní scény.

V ústecké opeře nastudoval Richard Haan řadu rolí českého a světového repertoáru, ve kterých přesvědčil pěvecky i herecky. Ze současné operní tvorby nastudoval úspěšně velkou roli Petra Voka z opery Zuzana Vojířová J. Pauera a zvláště upoutal svým sytým barytonovým témbrem i muzikálností jako slavný španělský malíř Goya ve stejnojmenné opeře J. Boháče. Vytvořil také náročnou postavu Scarpia v Pucciniho Tosce a v postavě Porgyho z Gershwinovy slavné opery Porgy a Bess, kde podal nejucelenější hereckou a pěveckou kreaci svého ústeckého angažmá, jež mu umožnilo nevšední tvůrčí vývoj a úkoly, na nichž doslova rostl od role k roli. Ztvárnil zde také náročnou roli Bludného Holanďana ve stejnojmenné opeře R. Wagnera, pro kterou je svým jevištním zjevem i hlasovými dispozicemi přímo předurčen. Velkého úspěchu v této roli dosáhl na brněnském jevišti a také ve Smetanově divadle v Praze, kde zpíval v premiéře za náhle onemocnělého sólistu Národního divadla A. Švorce. Inscenace byla rovněž převzata televizí. V lednu 1996 hostoval v americké Virginii, kde rovněž vytvořil tuto neobyčejnou operní postavu.

V roce 1982 přechází do Olomouce již jako zkušený sólista a jeho první rolí je pěvecky a herecky náročná postava v opeře současného estonského skladatele E. Tamberga Cyrano de Bergerac. V málo známé opeře G. Bizeta Lovci perel, která byla uvedena také na brněnském operním jevišti, zpíval Zurgu, kde se výborně vyrovnal s technickými nároky role, bezpečně zvládl bez obtíží její okrajové tóny (podobné, jako má Gounodův Valentin, u nás však v transponované verzi), napsané pro vysoký francouzský baryton. Olomoucké angažmá uzavřelo další Haanovu uměleckou etapu a nastínilo další umělecký vývoj a růst.

Na scéně brněnské opery se Richard Haan objevil v roce 1981, kdy hostoval v roli Vladislava ve Smetanově Daliboru. Do brněnského operního souboru (od roku 1983 na poloviční úvazek) ho přivedl režisér Václav Věžník, s nímž spolupracoval již dříve, a svěřil mu roli Paola v Simonu Boccanegrovi G. Verdiho. V témže roce nastudoval roli Gadeirose v Atlantidě brněnského skladatele K. Horkého a Dona Giovanniho ve stejnojmenné opeře W. A. Mozarta (1983, obnovená premiéra 1991). V této „opeře všech oper“ odvedl velký výkon. Pojal titulní postavu jako „drama démonické vášně“, nepostrádající rysy tvrdého, místy až cynického svůdníka, pro nějž má nejen hlasové, ale i fyzické a pohybové dispozice. Ve Verdiho operách Nabucco (kterého již zpíval 550x) a Macbeth vytvořil titulní postavy, jejich vysokou pěveckou profesionalitu umocňoval navíc zralý herecký projev. Zcela odlišnými verdiovským postavami pak byly titulní Rigoletto a zejména pozoruhodně herecky ztvárněný Jago v Othellovi. Z dalších operních postav světového repertoáru, kde plně využil rozsáhlé polohy svého hlasu, noblesu, gradující až v démoničnost to byl Scarpia v Pucciniho Tosce, zaskvěl se i jako znamenitý Mefistofeles v Gounodově Faustovi a Markétce a jako cynický Eugen Oněgin ve stejnojmenné opeře P. I. Čajkovského. I v dalších operních postavách přesvědčuje profesionálním přístupem – Carlos di Vargas ve Verdiho Síle osudu, Lord Enrico Asthon v Lucii di Lammermoor G. Donizettiho, Renato v Maškarním plese G. Verdiho a Falstaffa téhož skladatele, kterého nastudoval s velkým úspěchem v Národním divadle v Bratislavě. Dále to byl Amonasro, etiopský král ve Verdiho Aidě, Georges Germont v Traviatě téhož skladatele, Carlo Gérard v  opeře  U. Giordana Andrea Chenier, Marcel v Pucciniho Bohémě, Rodrigo, markýz Posa z  Verdiho opery Don Carlos.  Jednou z  životních rolí Richarda Haana byl jedinečný Jochanaan v Salome R. Strausse. Tuto ojedinělou operní postavu ztvárnil tak, že působila charismaticky nejen po herecké, ale také po pěvecké stránce.

Richard Haan zpíval také v operách B. Smetany, A. Dvořáka a zejména Leoše Janáčka. Zpíval roli Revírníka z Příhod lišky Bystroušky, v této postavě přesvědčil znamenitým pěveckým a hereckým projevem s výraznou dikcí a psychologickým prohloubením postavy. Jeho Revírník je skvělý v epilogu, v průběhu děje a zvláště v závěrečné scéně, kde se vyznává ke své lásce k přírodě a životu. Zpíval také noblesního Jaroslava Pruse ve Věci Makropulos a v další Janáčkově opeře Z mrtvého domu ztvárnil postavu „politického“ Alexandra Petroviče Gorjančikova, kterého výrazně odlišil od ostatních vězňů svým chováním a lidským, chápajícím přístupem.

Richard Haan slaví úspěchy i v zahraničí a kromě operního zpěvu se věnuje i koncertní činnosti – je vyhledávaným sólistou v kantátách a oratoriích. V současné době působí R. Haan v pražských operních divadlech, kde ztvárnil řadu vynikajících rolí. V Národním divadle si zopakoval roli Revírníka v Příhodách lišky Bystroušky, zpíval titulní roli Hamleta v opeře A. Thomase ve Státní opeře Praha, Sebastiana v Nížině E. d´Alberta a skvěle ztvárnil postavu Jana Mathise ve Weisově opeře Polský žid, která byla také vysílána televizí.

Richard Haan patří k předním operním pěvcům – toto významné postavení mu umožnil jeho krásně znějící baryton, muzikálnost, herecký talent, atraktivní zjev a v neposlední řadě i odpovědný, vysoce profesionální přístup ke svěřeným úkolům. V roce 2011 obdržel cenu Thalie za roli Sebastiana v opeře Nížina.

V současné době působí jako stálý host v Severočeském divadle opery a baletu Ústí nad Labem, kde zpívá Přemysla ve Smetanově opeře Libuše, Escamilla v Bizetově Carmen, Nabucca ve stejnojmenné opeře G. Verdiho a Amonasra v Aidě téhož skladatele.

Richard Haan je ale znám i jako vynikající sportovec – svou pěveckou a fyzickou kondici si udržuje sportovním dálkovým plaváním a účastí na otužileckých soutěžích po celé republice. V létě plave maratónské tratě na 10 i 15 km, překonal Gibraltarský průliv a vstoupil i do vod kanálu La Manche, který v roce 2005 překonal. Otužilecký sport mu pomáhá zvyšovat kondici a má příznivý vliv i na jeho hlasivky.

Autor článku:
Fotografie:
Snímek archív.

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika