20 let Hudební scény Městského divadla Brno
Za pojmem muzikál se neskrývá žádná přesně vymezená a vývojově ohraničená hudebně dramatická forma. Muzikál vždy reaguje na společenskou potřebu divadelního publika a jako takový má mnoho typických rysů. Jako divadelní žánr je muzikál velmi oblíbený u mladšího publika a současně se dostává do podvědomí střední a starší generace. Z potřeby divadelního publika, které chce vidět a slyšet dokonale interpretované jevištní, filmové, televizní či rozhlasové zpracování muzikálu s perfektními hereckými výkony ve všech uvedených formách, musí představitel muzikálního herectví splnit a realizovat náročné požadavky. A tyto všechny symboly muzikálního herectví doslova uskutečňují na muzikální scéně herci Hudebního divadla městského divadla, Brno (MdB).
Ředitel MdB Stanislav Moša svou vytrvalostí jemu vlastní, euforií, trpělivostí, splněním vytyčeného cíle i s překážkami vybudoval se svými nadšenými spolupracovníky muzikálovou scénu, která si brzy našla pevné místo v divadelním světě. A za to mu patří velký dík!
Je chvályhodné, že vedení MdB v čele s ředitelem Stanislavem Mošou vydalo publikaci 20 let Hudební scény, která navazuje na předešlou publikaci 10 let Hudební scény. Je to reprezentační publikace na krásném křídovém papíru s fotografiemi Jefa a Tina Kratochvila a Nikol Wetterové ze zkoušek, představení, portrétů, umělecko-technického zázemí aj.
Publikace je přehledná a obsahuje všechny období trvání scény: historii, tvůrčí vývoj i současnost s jejími nedávnými inscenacemi, které jsou nezapomenutelné a získávají velkou oblibu u početného publika. Na Hudební scéně MdB byly uvedeny s úspěchem také operetní i činoherní inscenace a koncerty.
Publikaci tvoří 164 stran se čtrnácti vybranými články, které zasvěcují čtenáře do celkového dění a pohledů herců, dirigentů, režisérů, dramaturgů, skladatelů, umělecko-technických pracovníků a dalších.
Na úvod Stanislava Moši navazují další příspěvky, např. Hudební scéna, jak ji neznáte, 81 inscenací/81 vzpomínek, 20 let Hudební scény pohledem diváků, Proč je dobré mít vlastní budovu pro hudební divadlo, Síň slávy Hudební scény, včetně Cen Thálií a nominací a další.
Tato ojedinělá publikace je obohacením nejen pro současné příznivce Hudební scény, ale i pro další generace jako cenný historický materiál.
Stanislav Moša ve své kapitole Proč… končí svoji myšlenku slovy: „Soudobé hudební divadlo-muzikál využívá všech současných dosažitelných možností, jak učinit ze setkání diváků a všech aktérů na jevišti výjimečnou událost, která má schopnost přesáhnout naše všední životy.“