Zahájili 80. výročí osvobození Československa
Rozpravou s badatelem a autorem knihy Pomníky a hroby válečných letců Rudé armády na jižní Moravě 1945 Jiřím Novákem otevřeli v neděli 6. dubna v Brně oslavy 80. výročí osvobození Československa Rudou armádou členové a příznivci Ruského kulturně osvětového spolku na Moravě.
Tato Novákova publikace s bohatou fotodokumentací si vysloužila mezinárodní ocenění Stříbrný lukostřelec. Zároveň představil svoji další knihu Den po dni, což je kronika osvobozování jižní Moravy od německých fašistů od překročení tehdy rozvodněné řeky Moravy na Hodonínsku 6. dubna 1945 přes náročné dobývání Brna osvobozeného 26. dubna 1945 až po rychlý postup 8. května 1945 od Ivančicka přes Jihlavu na Prahu, volající o pomoc.
Člen Klubu vojenské historie Jiří Novák seznámil posluchače s pátráním badatelů po letounech, které se v období 2. světové války v letech 1939 až 1945 nevrátily ze svých bojových misí a skončily svoji pouť například kvůli nouzovému přistání či po pádu na jižní Moravě. Zadokumentováno je asi 400 případů, nejčastěji spojených s německou Luftwaffe. Dvacet čtyři případů se týká amerických letounů B-17 a B-24 a dva případy na Znojemsku i Britského královského letectva. Až při osvobozovacích bojích v dubnu a květnu 1945 k nim přibyly případy sestřelu nebo nouzového přistání 65 letadel Sovětské armády.
Badatel Jiří Novák vyložil, že po válce lidé debatovali, kde co spadlo a v hospodách si o tom vyprávěli. Sedláci potřebovali obdělat pole, proto kde trčelo ze země kus křídla nebo ocasní plochy a ostatní bylo i s lidskými obětmi zabořeno až šest metrů pod povrchem, terén upravili, aby jim stroj nebránil zaset, kultivovat a sklidit. Jinde např. utržený letecký motor o váze téměř jedné tuny zemědělci zahrabali, aby nepřekážel. Po 60 letech chodili po vesnicích badatelé – vojenští historici a ptali se lidí kdo ví, kde tady bylo např. sestřeleno letadlo. Například podle staré fotografie pole, na kterém trčí na povrch kus zádi letadla s rudou hvězdou, zkoumali, ve kterých místech byl záběr pořízen. Nebo pamětnice ukázala, kde jako děvče viděla na poli po válce „někde tady“ kus letadla, které sem spadlo. Naštěstí se minula jen o 60 metrů. Sovětská armáda měla i pilotky bombardérů. Na jižní Moravě při boji nouzově přistála pouze jedna pilotka, která pak spáchala sebevraždu, aby nepadla do rukou německých fašistů.
V minulosti Vlastimil Schildberger, nyní Jiří Novák a další výzkumníci muzeálně dokumentují válečnou historii na jihu Moravy. Při úvodní besedě k 80. výročí osvobození se pochlubili ukázkou z nálezů třeba drobnými duralovými úlomky letounu Jakovlev JAK-9, nalezené u Pozořic. Nebo ovladačem automatického nastavení vrtulových listů z nálezu u Šlapanic. Konec křídla letounu Focke Wulf 190 s fragmentem pozičního světla pocházel z lokality Ořechov, kde byly těžké boje o přístup osvoboditelů k Brnu. Fragment čelního štítku letounu IL-2 Šturmovik pocházel z nálezu u Lanžhotu. Při dobývání letounu hluboko pod povrchem na ploše někdejšího bojiště tří císařů u Slavkova (z 2. prosince 1805) našli výzkumníci kromě leteckého vraku také olověné koule do ruské zepředu nabíjecí pušky a také krejcary zřejmě z roku 1800.