79 let plavby po brněnském moři

Flotila sedmi plavidel Dopravního podniku města Brna (DPMB) vyrazila v sobotu 12. dubna s cestujícími na hladinu Brněnské přehrady. Zahájila na ní 79. plavební sezónu. Do služby zde nastoupilo 53 lodníků a 13 lodních kapitánů.
V bystrckém přístavišti kapitáni nastoupili a podali hlášení generálnímu řediteli dopravního podniku. Za tónů znělky lodní dopravy DPMB v podání trubky z parníku pro 200 cestujících vztyčili v přístavišti na stožár výpravní budovy vlajku města Brna. Flotila pak vyrazila na první slavnostní krátkou plavbu nejširší části přehradní nádrže. V minulé sezóně po ní přepravila rekordních 286 000 cestujících.
Generální ředitel DPMB Miloš Havránek informoval, že zpočátku sezóny budou lodě jezdit pouze o víkendech, svátcích a prodloužených víkendech, po 17. květnu už denně. Na víkendový provoz pak dopravní podnik přejde opět na konci září. Letošní plavební sezóna potrvá do středy 29. října 2025. Už před jejím otevřením byl velký zájem objednavatelů o soukromé plavby. Středisko lodní dopravy dostalo už 74 objednávek. Lidé si v nich rezervují parníky pro firemní večírky, oslavy narozenin nebo svatby. Loni jich DPMB uskutečnil sto osmdesát.
Zahájení lodní dopravy je vrchol příprav, které trvají řadu měsíců. „Na zimu byly odmontovány z lodí velké elektrické baterie a zapojeny na tzv. zimní udržovací dobíjení. Lodníci udělali kontrolu, servis a revize elektro výzbrojí, servis všech systémů – drenážního, požárního, sanitárního, kormidelního, hydraulického a kotevního. Jako každý rok o zimní přestávce opravili interiér i výstroj plavidel a částečně obnovili jejich nátěry. Před sezónou dokončili několikaletou obnovu přístavních můstků,“ vysvětlil Jan Seitl, dopravní ředitel DPMB.
Tento dopravní podnik provozuje sedm lodí od počátku v roce 1946 výhradně na ekologický elektrický pohon. Brněnská lodní doprava byla po 2. světové válce po několik desetiletí jediná ve střední Evropě s pohonem na ekologické elektrické baterie. Zpočátku, od r. 1946, sloužily na Brněnské (dříve Kníničské) přehradě nadšenci svépomocně opravené a zhotovené menší lodě s využitím dílů (např. celých stěn s okny) pro montáže tramvají. K jejich pohonu použili brněnští strojaři po válce zbylé elektrické motory do německých ponorek. Proud byl výhoda, protože po válce byl všude velký nedostatek benzínu, nafty a jiných tekutých paliv. Další větší lodě si pak dělali Brňané např. v Loděnici Bystrc, poslední z nich je v provozu modernizovaný parník Morava pro 120 cestujících. Od roku 2010 nakupuje Lodní doprava DPMB plavidla  velká, moderní s kapacitou 200 cestujících (dosud pět lodí) od výrobní společnosti Jesko CZ, Hlavečník na Pardubicku. K pohonu má každá z nich ve svých útrobách jednotunovou krabici s vícero velkých elektrických baterií. Dobíjejí se vždy přes noc. 

Plavební dráha Bystrc – Veverská Bítýška je dlouhá necelých 10 km a lodě ji ujedou za 70 minut (okruh na konečnou a zpět projedou přibližně za 2,5 hodiny). Provoz lodní dopravy v letních měsících zajišťuje téměř 70 lidí.

Autor článku:
Fotografie:
Václav Žalud

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika