
Dva výtvarníci v Městském divadle Brno
Dvě pozoruhodné výstavy brněnských rodáků a uznávaných tvůrců otevřeli v pondělí 15. září v Městském divadle Brno. Nejprve ve foyeru Činoherní scény přivítal ředitel a režisér divadla Stanislav Moša kostýmní výtvarnici Andreu Kučerovou, která „obléká“ jevištní postavy tohoto divadla přes tři desítky let.
Na hojně navštívené vernisáži připomněl, že od roku 2007 je šéfkou kostýmní výpravy, přičemž dosud vytvořila návrhy a realizace k téměř dvěma stovkám inscenací od činohry přes operu a operetu až k muzikálu, který tvoří většinu její tvorby doma i v Evropě (Chorvatsko, Švýcarsko, Německo, Slovinsko, Lucembursko, Rakousko, Belgie, Itálie, Španělsko, Holandsko, Portugalsko, Norsko). S režisérem Mošou spolupracuje také při realizaci jeho zahraničních produkcí a patří také k týmům režisérů Stanislava Slováka a Petra Gazdíka. Její invence využívají rovněž další domácí i zahraniční režiséři.
Na výstavě uvidíte první kostýmní návrhy Andrey Kučerové pro Městské divadlo Brno z roku 1993, byla to inscenace hry Eugena Scribea Sklenice vody. A řadu pozdějších návrhů včetně hotových kostýmů. Zajímavé je srovnání takového kostýmu s konkrétním návrhem. O šikovnosti divadelních švadlen a o invenci výtvarnice se diváci přesvědčují při každém představení.
Andrea Kučerová za své kostýmní návrhy pro inscenace Městského divadla Brno získala čtyřikrát diváckou Cenu Křídla za Nejvýraznější tvůrčí počin sezóny, konkrétně za kostýmy k inscenacím Cyrano z Bergeracu, Ptákoviny podle Aristofana, Zamilovaný Shakespeare a Lakomec. Za svou výjimečnou kostýmní tvorbu v sezóně 2005/2006 byla vyznamenána i Cenou Křídla od kolegia revue Dokořán.
Druhá vernisáž – v prostorách Hudební scény – patřila uměleckému slévači a sochaři Jaromíru Gargulákovi (1958). Také o něm a jeho tvorbě hovořil šéf divadla Stanislav Moša. K uměleckému slévárenství se dostal Gargulák prostřednictvím převážně technického vzdělání, vystudoval slévárenskou technologii na Vysokém učení technickém v Brně. Pracuje metodou odlévání na ztracený voskový model a zhotovuje pouze jediný originální odlitek (převážně žlutý nebo červený bronz, ale také olovo, mosaz a ocel). Jeho motivy bývají nejčastěji ptáci, hudebníci a postavy s křídly. A lidské bytosti „deformuje“ do podoby opeřenců. Jeho práce jsou v galeriích, soukromých sbírkách a na veřejných prostranstvích doma i v zahraničí. V Brně patří k jeho nejznámějším pracím plastika Hrachovina, která od února 2023 zdobí zrekonstruované Mendlovo náměstí a připomíná významného genetika Gregora Johanna Mendela. Výstava na Hudební scéně nabízí výtvarníkovy plastiky. V roce 2001 získal Gargulák cenu Masarykovy akademie umění v Praze za uměleckou tvůrčí činnost.

Výstavy jsou otevřeny do pátku 17. října.