Truda Vidlařová patřila neodmyslitelně k Brnu

 Když jsem se před několika dny dozvěděl nečekanou a hlavně moc smutnou zprávu o smrti Evy Vidlařové, okamžitě se mi vybavily její protirežimní aktivity, kterými v 80. letech dráždila státní moc. Znali jsme se někdy od té doby, co jsem začal pracovat jako kulisák v jevištní technice Mahenova divadla, tedy od roku 1979.

    Dům umění, ve kterém tehdy sídlilo komunisty z pragmatických důvodů trpěné Divadlo Husa na provázku, s „Mahenkou“ sousedí. Provázek se pro lepší kontrolu ze strany komunistů stal v roce 1978 součástí tehdejšího Státního divadla v Brně. Absolventka Vysoké dopravní škole v Žilině Eva Vidlařová se do divadla dostala úspěšným absolvováním konkurzu. Bolek Polívka si ji pak vybral pro roli Trudy Pezzové v představení Pezza versus Čorba. Od té doby se datuje přezdívka inženýrky a herečky Vidlařové – Truda, která zároveň působila mj. jako inspicientka divadla Husa na provázku.

    S Trudou nás především sblížil stejně negativní pohled na panující komunistický režim. Ochotně mne zásobovala různými samizdatovými tiskovinami, když pochopila, že je nemám pouze pro sebe, ale i pro příbuzné a známé v rodné Kopřivnici a v Uherském Hradišti, odkud pochází manželka. „Kristiáne, musí to číst co nejvíce lidí, třeba i komouši,“ řekla mi jednou. Ujistil jsem jí, že v rodině žádné komouše sice nemám, ale několik jich ve svém sousedství v Kohoutovicích samozřejmě znám. Jednomu z nich jsem pak Informace o Chartě, zkráceně nazývané Infoch, a později i Lidové noviny půjčoval. Vzpomínám také na Trudin specifický termín „zheftli“, který v té době používala pro to, že někoho zatkla StB.

    V prosinci 1988, přesně 10. prosince, v Den lidských práv, jsme jeli společně s Trudou a s bývalým kulisáckým kolegou Tomášem Bělkou do Prahy na demonstraci, která se konala na Škroupově náměstí. Soused Tonda Karmasín nás vezl svým vozem a před odjezdem si dost lámal hlavu, jak nás ve staré škodovce správně rozesadit, abychom do cíle vůbec dojeli a mohli dát, jak jsme doufali, komunistům poslední ránu z milosti. Truda totiž vážila dost přes sto kilo. „Poslední ránu“ jsme komoušům na žižkovském Škroupově náměstí sice nedali, ale účast na demonstraci byla v každém případě velký zážitek. Horní část Václavského náměstí, přes které jsme procházeli směrem na Vinohradskou třídu, byla plná uniformovaných i tajných policistů. Nezávislé skupiny připravovaly totiž demonstraci původně přímo na Václaváku. Totalitní režim se pak s ohledem na návštěvu francouzského prezidenta Francoise Mitterranda, který den předtím posnídal na francouzském velvyslanectví s předními československými disidenty v čele s Václavem Havlem, nakonec rozhodl shromáždění povolit. Pouze však na Škroupově náměstí. Šlo zejména o to, že toto náměstí není přímo v centru Prahy a má přehlednější kruhový tvar. Po celou dobu demonstrace, která trvala necelé dvě hodiny, byli její účastníci natáčeni mnoha kamerami Státní bezpečnosti. K případnému zásahu byly také připraveny jednotky Veřejné bezpečnosti a smutně proslulých Lidových milicí. K žádným střetům však naštěstí nedošlo.

    Mezi přibližně čtyřmi tisícovkami účastníků shromáždění byl tehdy na náměstí doslova výkvět odpůrců totalitního režimu. Truda se s mnoha dobře znala a díky ní jsem si poprvé podal ruku s Václavem Havlem, Alexandrem Vondrou, Rudolfem Battěkem. S Janem Rumlem, který byl rovněž přítomen, jsem se znal již z nějaké dřívější akce v Brně. Když jsme se po skončení protestního shromáždění vraceli zpět do Brna, Truda Vidlařová již přesně věděla, kam si má v notně ojeté Škodě 120 správně sednout, aby se automobil s námi třeba nepřevrátil.

    V den jejího úmrtí jsme se s bývalým kulisákem Tomášem Bělkou shodli, že Truda Vidlařová dokázala být jako inspicientka na kolegy z titulu své profese někdy poněkud svérázná, ale zároveň měla smysl pro humor a byla svým způsobem nedoceněná. Její herecké výkony v menších rolích ve filmech Dědictví aneb Kurvahošigutntág, Kalamitě a zejména v roli manželky nadporučíka Růžičky (Miroslava Donutila) v Tankovém praporu byly nezapomenutelné. Na takovou Trudu, která neodmyslitelně patřila k městu Brnu, budu i já vždy velmi rád vzpomínat.

KRISTIÁN CHALUPA
 

Autor článku:

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika