Prastaré české pověsti

Podle kněze Václava Hájka z Libočan byl Přemysl povolán od pluhu na knížecí stolec a stal manželem kněžny Libuše roku 722, tedy před 1 300 lety. Úctyhodné výročí – jenže dá se (nejen) v tomto bodě Hájkově Kronyce Czeské (1541) věřit? A doputovali bratři Čech a Lech do nové vlasti pod Řípem opravdu roku 644? A byl Krok zvolen za správce lidu roku 667, Libuše prohlášena kněžnou roku 715, byl Libušin soud roku 721 a Praha založena roku 723? Hájek tomu nepochybně věřil, ale pro nás jsou to události, jež se (snad) odehrály v šeru dávných věků, nicméně jim – jsouce odkojeni Starými pověstmi českými Aloise Jiráska, který z Hájkovy kroniky vycházel – pevně věříme a většinou se nedáme zviklat ani odbornými či populárněvědnými publikacemi zabývajícími se nejstarším obdobím našich dějin. V poválečné době jich zpočátku nebylo mnoho (Záviš Kalandra: České pohanství, 1947, Zdeněk Nejedlý: Staré pověsti české jako historický pramen, 1953, Jiří Brabenec: Po stopách starých pověstí českých, 1959), ale pak jich začalo přibývat.

Nejpřínosnější a v mnohém provokativní práce jsou dílem zmíněného Zdeňka Kalisty a dále Vladimíra Karbusického a Dušana Třeštíka. Kalista mytologické postavy ze starých pověstí ztotožnil s pohanskými bohy. Etnograf a hudební vědec Vladimír Karbusický v knihách Nejstarší pověsti české (1966) a Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury (1995) naše pověsti pokládá za produkt přemyslovského dvora ovlivněný německou epikou. Náš nejznámější znalec dějin raného středověku a počátků českého státu Dušan Třeštík se v knize Mýty kmene Čechů (2003) pokusil vyložit české pohanské pověsti v souvislosti s rituály a mýty z různých částí Evropy; podnětné jsou i jeho práce Počátky Přemyslovců a Vznik Velké Moravy (obě 2001), Kosmovi věnoval monografii (1972) a editoval vydání jeho kroniky (2005).  Ta roku 2011 vyšla znovu pod názvem Kosmas: Kronika Čechů s doprovodem statí Martina Wihody a Magdaleny Moravové.

V hlavní roli dokumentárnost a věrnost faktu

Tematikou starých pověstí se zevrubně zaobírá literatura faktu. Lze připomenout například Spor o praotce Čecha (1984) Bohuslava Hlinky, který se opírá o poznatky z historie, archeologie i jazykovědy, Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (1997) Josefa Sadílka, jenž Kosmovu kroniku konfrontuje se zjištěními archeologů a připomíná použití motivů z antiky (z Homéra, Ovidia, Vergilia), Záhady české minulosti (2002) Pavla Toufara, kde najdeme objevné postřehy o historických událostech a osobnostech, Záhady a otazníky starých pověstí českých (2002) a mnohé další knihy Vladimíra Lišky, který se vydal po stopách Keltů, Přemyslovců a bájných míst českých dějin. Richard Händl ve své Historii trochu jinak aneb Přemysl Oráč nebyl zemědělec (2003) srovnává Jiráska se záznamy v kronikách i se skutečnými dějinami a poukazuje na to, co se ve škole neučí. Radomil Hradil v knize Mysterium českých dějin od praotce Čecha po sv. Václava (2019) konfrontuje české pověsti s antickými, keltskými a germánskými mysterii a v příloze uvádí ukázky z ohlasů v poezii Jaroslava Vrchlického a Julia Zeyera. Jiný výklad mytologie najdeme v knize Bylo to jinak (2008) Ing. arch. Jana Cinerta, který zdůrazňuje vnímání času, vychází z etymologie, srovnává božstva v antice a u našich pohanů a Kristiánovu legendu považuje za duchovní obdobu Dalimilovy kroniky. Z jiného úhlu pohlíží na staré pověsti klimatolog Jiří Svoboda v knize Keltské motivy v českých pověstech (2001): na základě analýzy více než 2 000 českých a moravských pověstí a mnohých pranostik a pořekadel našel shodu v motivech mezi různými regiony. Pověstmi se zabývají i různé sborníky, například Jak to vlastně bylo (2017).

A co profesionální historici?

V roce 2022 danou tematiku obohatily krátce po sobě Příběhy dávného času. Staré pověsti české dnes Petra Charváta a Temné počátky českých dějin. Odkud k nám přišli a jak žili první Slované Jindřicha Kačera.

Prof. PhDr. Petr Charvát, DrSc. (*1949), mj. autor knihy Zrod českého státu 568–1055 (2007), Boleslav II. (2004), Václav, kníže Čechů (2011), objevuje předobrazy našich starých pověstí v mnoha kulturách a různých prostředích od Skandinávie po Střední východ s důrazem na řeckou a římskou antiku a důkladně se věnuje zejména Kosmovi.

Jindřich Kačer (*1977) ve své knize poutavou formou přibližuje teorie o procesu formování středoevropských etnik, o stěhování Slovanů, jejichž společná pravlast možná vůbec neexistovala, o tom, jak se do čela místních kmenů mohl dostat franský kupec Sámo, či o tom, zda mýty o praotci Čechovi, Libuši a Přemyslovi mají reálný základ; a mimo jiné také o tom, proč křesťanství vymýtilo víru v pohanské bohy, ale ne v nižší bytosti, které ve folkloru přežívají dodnes (vodníci, víly, rusalky, meluzína, skřítci…). Autor se věnuje také slovanskému zemědělství, rodinnému životu, rodu a kmeni, víře, rituálům, válce a boji.

Stejným obdobím se zaobírají i knihy odborníků na Velkou Moravu Zdeňka Klanici (Počátky Slovanů, 2009) a Zdeňka Měřínského (Morava na úsvitu dějin, 2011).

V šeru dávných věků

je název knihy Eduarda Štorcha (z roku 1920), dějově spadající do doby bronzové, která spolu s dobou kamennou inspirovala nejslavnější knihy tohoto pedagoga a archeologa, nicméně několik z jeho více než dvaceti knih pro mládež těžilo i z pohanského dávnověku: Libuše a Přemysl (1919), O Děvín a Velehrad (1939), Zastavený příval (1940), Meč proti meči (1946), Hrdina Nik (1947). Tím se dostáváme k historické beletrii, na jejímž počátku stojí mýty (tradovaná vyprávění, která vykládají svět pomocí symbolů) a pověsti oněch dávných věků (epické útvary vztahující se k určitému místu, události či postavě, ale z velké části vymyšlené). Hranice mezi mýtem a pověstí je někdy málo zřetelná, takže my – pod vlivem Jiráskových Starých pověstí českých – ta stará vyprávění vnímáme jednoduše jako pověsti.

V létě roku 2022, zhruba ve stejné době jako výše uvedené knihy Petra Charváta a Jindřicha Kačera, vyšla nenápadně vyhlížející kniha v hnědé vazbě se zlatým nápisem Prastaré pověsti české. Jméno autora musíme hledat až uvnitř výtisku – je jím historik PhDr. Petr Mašek (*1959) – a jde už o druhé, rozšířené vydání (nakladatelství Enuma Elis; 1. vydání: Pistorius & Olšanská 2010). Autor za základ tohoto svodu českých pověstí vzal kroniku Václava Hájka a doplnil ji výpůjčkami z legend, kronik a spisů dalších autorů středověku, renesance a baroka, a to z latinské Kristiánovy legendy (asi 2. polovina 10. st.), latinské České kroniky pražského kapitulního děkana Kosmase (počátek 12. st.), české kroniky takřečeného Dalimila (počátek 14. st.), latinské kroniky italského minority a cestovatele Jana Marignoly (kolem poloviny 14. st.), latinské kroniky rektora pražské univerzity Přibíka Pulkavy z Radenína (2. polovina 14. st.), ze Stručného spisku kroniky římské a české (asi 1360) opatovického opata Jana Neplacha, z latinsky psané české kroniky Aenease Sylvia Piccolominiho, pozdějšího papeže Pia II. (kolem poloviny 15. st.), z Kroniky o založení země České (1539) literáta Martina Kuthena ze Šprinsberka, z rozsáhlé Kronyky Czeské kněze Václava Hájka z Libočan (1. polovina 16. st.), z latinsky psaných Dějin Království českého olomouckého biskupa Jana Dubravia (1. polovina 16. st.), z Kalendáře Hystorického (1590) historika a vydavatele Daniela Adama z Veleslavína), z česky psaných spisů o šlechtických rodech a české historii polského šlechtice Bartoloměje Paprockého z Hlohol a Paprocké Vůle (kolem 1600), z latinského spisu Respublica Bohemiae (1634) mistra svobodných umění Pavla Stránského, z latinského díla jezuitů Bohuslava Balbína a Tomáše Jana Pešiny z Čechorodu (oba 2. polovina 17. st.), z Poselkyně starých příběhův českých (1700–1723) historika a kněze Jana Františka Beckovského – a samozřejmě s připomenutím Starých pověstí českých (1894) Aloise Jiráska.

Maškova kniha zachycuje široké období počínající kapitolou O původu Slovanů a Čechů přes  praotce Čecha, vládce Kroka, jeho tři dcery (zde: Kaša, Tetka, Libuše), Libušin soud, povolání a panování Přemysla Oráče, dívčí válku, Nezamysla, Mnatu, Vojena, Křesomysla, Neklana až po Hostivíta a krátké připomenutí blízkých pověstí polských. Pak následuje obsáhlá pasáž O vzniku českých kronik, kde jsou charakterizováni všichni využití autoři (kromě Neplacha). Zajímavým, i když krajně nedůvěryhodným přínosem je přiložená Chronologie dle Václava Hájka z Libočan, počínající rokem 644, kdy se bratři Čech a Lech údajně vydávají na cestu a doputují do nové vlasti, až po rok 890, kdy zemřel Hostivít a Bořivoj se stal českým knížetem. Jména z Prastarých pověstí českých je název další části knihy; je tu abecedně seřazeno všech 350 jmen z uvedených pověstí s krátkou charakteristikou jejich nositelů. Závěr knihy tvoří doslov etnologa a folkloristy Petra Janečka, který pod názvem Prastaré pověsti jako národní mytologie hodnotí Maškův výběr pověstí jako výsledek autorovy snahy „legitimizovat nikoli moderně, etnicky chápanou českou národnost, ale český stát“, a encyklopedické heslo o Petru Maškovi.

Jednotlivé pověsti jsou vyprávěny podle Hájkovy Kroniky, ale jejich průběh je občas přerušen krátkými kurzivou psanými vsuvkami upozorňujícími na rozdíly v dílech jiných autorů (například rozdíly ve jménech: v Libušině soudu stojí proti sobě podle Hájka Rohoň a Milovec; zatímco Chrudoš a Šťáhlav pocházejí až z Rukopisu zelenohorského). Mašek zachovává i prvky středověkého Hájkova jazyka. Například v rozsáhlé a dramaticky zpracované Dívčí válce Vlasta vyzývá bojovnice: „Vezměte si luky, střely, pavézy, oštěpy, pukléře, řemdichy a meče. Brzo uvidíte, jak z těch bradatých kozlů krev poteče!“ (s. 46) Pavézy a pukléře jsou štíty (pavéza je odvozena od města Pavie, kde se velké štíty původně vyráběly, pukléře byly menší vypouklé kulaté štíty; slovo vzniklo ze středověkého latinského buculerius, což bylo označení tohoto typu štítů), řemdich (správně řemdih) byla koule s hřeby připojená krátkým řetězem k násadě. Vedle různých kratochvílí (například řezání nosů či uší zubatým srpem) se v pohanských dobách i bohatě jedlo,  například za Nezamysla: „Konala se velká svatba se slavným hodokvasem, kde bylo mnoho chleba pšeničného, ptáků, zvěřiny, ryb, jedly se roubeniny, linčovky, trucle, valdyně, prskance, keřštiny, laskomky a pecovky a další pochoutky do sytosti, pití medoviny bylo bez nedostatku.“ (s. 61)

Jirásek je základ

Maškův soubor pověstí přesahuje kánon Jiráskových Starých pověstí českých zejména v pasážích o přemyslovských knížatech. V tom se mu můžou rovnat například Tajemné pověsti české (2006) PhDr. Břetislava Nikla, který vycházel z Výboru pověstí (1937) Anny Sovové-Pálkové a Antonína Sturma, Staropražských legend a pověstí (1947) Júlia Košnáře, Z dob šerých, dávných (1909) Antonína Hlineckého, Bájí a pověstí z Čech a Moravy (2003) Vladimíra Hulpacha, Pověstí hradů moravských a slezských (1937) Karla Kallába, Vlastivědného sborníku Západní Moravy (1929) a z Moravskoslezských pověstí (1933) Adolfa Weniga.

To je jen malý výčet z mnoha různých výběrů pověstí, jak je ve své době pořídili třeba kněz Václav Krolmus (Staročeské pověsti, zpěvy, hry, obyčeje, slavnosti a nápěvy 1–3, 1845–1851), historik August Sedláček (Sbírka pověstí historických lidu českého v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, 1895), Ivan Olbracht (Ze starých letopisů, 1940), Alexej Pludek (Pověsti dávných časů. Vyprávění, báje a ságy o bojích západních Slovanů před tisíci lety, 1983), Eduard Petiška (Čtení o hradech, zámcích a městech, 1984), Helena Lisická (Zrcadlo starých časů, 1985), Petr Piťha (Paměť a naděje. Z pověstí Čech a Moravy, 2003) a další autoři, z nichž někteří se věnovali speciálně Moravě (Josef Páleníček: Staré pověsti moravské, 1999, Alena Ovčačíková: Staré pověsti moravské, 2001, Jindřich F. Bobák: Příběhy z dávných dějin Země moravské, 2010).  

Na přelomu let 2005 2006 otevřelo britské nakladatelství pozoruhodnou ediční řadu Mýty, k níž se přidalo 35 vydavatelství z celého světa; u nás to bylo nakladatelství Argo. Cílem bylo oslovit prvořadé světové autory a vyzvat je, aby převyprávěli libovolný mýtus, přičemž jejich dílo pak v překladu vyjde ve všech zúčastněných zemích. Tak se zrodily knihy Tíha Jeanette Wintersonové, Krátká historie mýtu Karen Armstrongové, Helma hrůzy Viktora Pelevina, Penelopiáda Margaret Atwoodové, Evangelium ohně Michela Fabera a Sirotkové ráje Miltona Hatouna. U nás se k nim přidal Miloš Urban knihou Pole a palisáda (2006), novátorsky převyprávěným „nejkrásnějším českým mýtem“ o Libuši a Přemyslovi, obohaceným o barvitý panteon pohanských bohů. Autor k tomu zvolil vznešený, vskutku mýtotvorný jazyk, plný metafor, a spolu s brilantně napsanou Piťhovou Pamětí a nadějí tak vytvořil nový vrchol české literatury s tematikou pověstí.  

Příběhy se stěhují z jedné knihy do druhé, autoři je různě upravují a doplňují. Nicméně „v paměti lidu“ zůstává to, co přejal od Kosmy a hlavně od Hájka z Libočan Alois Jirásek a vtělil do Starých pověstí českých (ty roku 1952 kongeniálně zpracoval do stejnojmenného loutkového filmu Jiří Trnka). A Maškovy Prastaré pověsti české k tomu přidávají to nejpodstatnější z pověstí v podání ostatních autorů.

MICHAL ŽÁK

Autor článku:

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika