8. Festival Janáček skončil. Ať žije Festival Janáček 2024!

Letošní Festival Janáček Brno, 8. mezinárodní operní a hudební festival s podtitulem Quo vadis, se konal od 2. do 20. listopadu a těšil se velkému počtu zájemců, jak z domácích, tak zahraničních návštěvníků. Nejvíc těšil pohled do hlediště proto, že zde byla viditelně převaha mladých posluchačů. To zaručuje jak životnost festivalu do dalších let, tak i to vyvrací tvrzení, že klasická hudba je záležitostí generační. Naopak se zdálo, že mladá generace vnímá Janáčkovu hudbu mnohem niterněji a víc jí rozumí, než generace minulé.

Festival hostil soubory domácí i zahraniční a přivítal i významné české dirigenty, kteří si své ostruhy vysloužili na zahraničních scénách a pódiích. Přehlídku zahajoval Jakub Hrůša, který se postavil před domácí orchestr Janáčkovy opery a zahájil velkolepě operou Z mrtvého domu, ústrojně propojenou s Glagolskou mší. Dirigent Tomáš Netopil přivezl ze Ženevy orchestrální koncert a čerstvou inscenaci Káti Kabanové, která soupeřila se stejným kusem, který přivezl soubor Národního divadla v Praze, pod vedením Jaroslava Kyzlinka. Senzaci způsobil orchestr velšské opery, který se představil pod taktovkou Tomáše Hanuse a to jak provedením Biblických písní v podání Adama Plachetky, tak zejména provedením Sinfonietty, kterou podali jako hymnickou skladbu. Vrcholem festivalu se divácky stala opera Věc Makropulos. V podání souboru Velšské opery, pod vedením Tomáše Hanuse, vzbudila obrovské nadšení a stala se triumfem jak Leoše Janáčka, tak Tomáše Hanuse. Na jednoduché, přesto působivé a elegantní scéně se odrážely výkony všech postav opery, nejvíce však přesvědčila španělská pěvkyně Angeles Blancas Gulín, s průrazným, barevným dramatickým sopránem, výbornou češtinou a expresivním, přesvědčivým herectvím. Orchestr opery hrál dynamicky expresivně, s barevnou instrumentací a mohutným zvukem, dirigent respektoval pěvecké výkony a nechal jim prostor pro prosazení. Byla to přehlídka výsostného umění hudebního i dramatického. Závěrečné představení Plameny Erwina Schulhoffa přivezl soubor opery Národního divadla v Praze. Pod taktovkou mladého dirigenta Jiřího Rožně v režii Calixta Bieita překvapili skvělými výkony mladí, vesměs zahraniční pěvci v náročném díle německo-českého židovského skladatele, jehož operu uvedlo Národní divadlo v Praze v rámci česko-německého projektu Musica non grata. Byl to dramaturgický protějšek Věci Makropulos, neboť i tohle dílo se vypořádává s problémem nesmrtelnosti, ale na rozdíl od Eliny Makropulos, která se sama rozhoduje nesmrtelnost ukončit, Schulhoffův Juan je nesmrtelností potrestán a nemá z něho východisko. Krvavá, depresivní, nechutná a nevkusná podívaná režiséra Calixta Bieita konvenovala Schulhoffově stylově rozmanité a expresivní hudbě a v divácích probouzela nechuť a odpor, navzdory vynikajícím výkonům všech interpretů. Dá se říci, že závěr festivalu shořel v Plamenech a to, co zůstalo, bylo plnokrevné a energií nabité dílo Leoše Janáčka.

Příští, 9. Janáčkův Festival Brno se bude konat od 1. do 24. listopadu v roce 2024 a již teď slibují pořadatelé festivalu zajímavou a objevnou dramaturgii. Takže se máme na co těšit a přejme všem, kteří se na festivalu podíleli, aby se jim povedl minimálně stejně, jako ten, který právě skončil.    

Karla Hofmannová

Ángeles Blancas Gulín (vpravo) v roli Emilie Marty a Harriet Eyley jako Kristina v opeře Věc Makropulos v podání Welšské národní opery.

Autor článku: Fotografie:
archív festivalu

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika