Cabaret Janáček v brněnském Paláci Jalta

V paměti Brna je uloženo dění a peripetie, jak se od devadesátých let zapsaly do osudu paláce Jalta na Dominikánském náměstí, v sousedství Nové radnice. Pro nejvýznamnější z brněnských staveb architekta Jaroslava Josefa Polívky (1886 Praha–1960 Berkeley, Kalifornie), úspěšného nejen doma, ale i v zámoří, dopadlo nakonec vše dobře. Jalta z roku 1929, ve své době moderní městský palác s multifunkčním využitím, od roku 2019 opět přitahuje pozornost. Kompletní rekonstrukce za spolupráce nového majitele s památkáři vrátila budovu původnímu účelu a otevřela veřejnosti.

Dříve narození pamatují kino Jalta v podzemní části, někteří snad ještě jako Modernu, název, jenž náležel a slušel celé budově. Znovuotevření místa, kam se chodívalo za novými filmy, změnilo prostor k nepoznání. S vyvýšeným jevištěm a sálem vybaveným stolky s židlemi je koncipováno jako stylový kabaret, navazující na dobu proslavených pařížských, nechybí ani galerie a obrazy, evokující někdejší atmosféru. Na webových stránkách provozovatel píše: „Studovali jsme celou historii, inspirovali se interiéry i cabaretním repertoárem, až vznikl náš Cabaret des Péchés – kabaret hříchů. Místo, kde se setkává umění nejrůznějších stylů…“

V průběhu letošního ledna a února zde proběhla (a dosud probíhá) šňůra představení původního, trochu netypického kabaretu. Věnován je jedné z největších osobností Brna, Leoši Janáčkovi. Představení možno zhlédnout ještě 17. a 21. února 2024.

Inscenační tým Cabaretu Janáček je veden režisérkou Hanou Mikoláškovou, současně autorkou scénáře. Dramaturgem je Miroslav Ondra, producentem Tomáš Tlučhoř. Ti se na více místech vyjádřili ke koncepci i zacílení představení. Možno říct krátce – vtipně i humornou nadsázkou, při zachování noblesy a obdivu, přiblížit velkou osobnost světové opery, životem i dílem s kotvou v přístavu Brno.

Kabaret staví na Janáčkově hudbě, zachycuje dílo i život, nevyhýbá se i vážným momentům. Přeje si oslovit návštěvníky města, cíleně zahraniční. Z domácích především mladé, obecněji všechny, které (dosud) neoslovila opera a klasická hudba, nebo konkrétně Janáček. Prostředkem je snaha získat návštěvníky hudbou, ale i trochu jinak: třeba klauniádou. T. Tlučhoř hovoří o hudební show o Janáčkovi a Brnu, která dosud chyběla.

Aranžmá a nastudování nese podpis Tomáše Krejčího, pohybová spolupráce: Roman Blumaier, scénografie – David Janošek.

Účinkujících je pět, každá role je připravena ve třech alternacích. Sám jsem navštívil představení 9. února. Roli Janáčka jako mima i klauna, včetně tradičního rudého nosu, výborně sehrál Miroslav Sýkora. Byl tmelem i dobře voleným pojítkem sledu epizod i celého děje, za přirozeně převažující hudby a zpěvu. Lyrický soprán Kataríny Haščákové vyzněl v lidové písni Lásko, bože lásko, stejně tak v přednesu z písňové tvorby Janáčka. Dramatický soprán přesvědčivě rozezněla Zuzana Čurmová svým vstupem z Její pastorkyně. Obě, též dramaticky i žensky, pustily se do sebe v souboji o Mistra, v dovedně koncipované scéně. Už je tak, že „tóny“ reálné hudby života bez not, se mu nevyhýbají. Později také z hudby zaznívají. Baryton Jiřího M. Procházky v mužské menšině svůj díl uhájil, klavírní doprovod Heleny Fialové lze jen chválit.

Scéna je jednoduše a účelně řešena, jediným mobiliářem klavír a „koutek“ k posezení,stojan s kostýmy k rychlému převleku. Ty byly dobře voleny, vynikly zejména při výstupech z Lišky Bystroušky. Výlety páně Broučkovy, zřejmě pro více komediální inspirace, dostaly v přibližně celkovém hodinovém představení prostoru snad trochu až příliš. Důležité jsou projekce propojující děj snímky města, představují místa spojená s Janáčkem i fotografie rodinné. Průběžně jsou na plátně promítány potřebné anglické texty, překlady.

Velmi nápaditě a vtipně zazněly tóny Janáčkovy Sinfonietty v podání „sboru“ dětských frkaček. Komicky zdařile vyznívá hned na počátku pasáž, v níž skladatel dává vědět o svém dynamickém temperamentu, současně o snaze i přístupu zachytit a hudebně zaznamenat běžné zvuky. Klaun zde vstupuje mezi diváky, projeví se i slovně. Vyslechnutá jména okamžitě zapisuje v notách, a to, kam jen možno, co je po ruce, tudíž i na tu svou. Když nestačí, poslouží noha. S přehrávkou klavíristky spokojen není, pak ani se zápisem. Mačká a odhazuje popsaný papír, pak po něm sáhne, rozprostře, uhladí – a znovu do toho. Tvorba může být někdy i fyzicky náročná. Pěkně je volen závěr, kdy mim – Janáček působivě a citlivě v pianissimo zakončí vlastním pěveckým přednesem.

Cabaret Janáček, projekt, který společně připravil brněnský Art HubTamuza a Cabaret des Péchés s cílem oslovit i publikum, které na klasickou hudbu běžně nechodí, vtipným pojetím a svižným dějem cíl naplnil. Myslím, že může svým dílem přispět, aby Janáček přestal být pro mnohé z Brna pouze jménem.

Již před lety, kdy janáčkovský festival začínal, bylo zřejmé, že obsahuje potenciál, který může a měl by být proměněn v největší hudební i kulturní událost města. Je třeba říct, že za současného vedení Národního divadla Brno se podařilo, takovou se stává. Dnes je uznávaným, cíleně se profilujícím i rozkračujícím mezinárodním festivalem s kvalitní zahraniční účastí, velkou návštěvností a odezvou.  Jistá rezerva však existuje.  Co Brňané a Janáček?  Jak a v jaké míře pronikl Janáček a festival do širšího povědomí místních?  Festivalové dny by se měly více promítat do dění města, být událostí, kterou žije a současně se představuje příchozím i vlastní vizitkou.

Cabaret Janáček mohl by být, zejména v průběhu festivalu, jednou z možností. –  Nabídkou pohledu osvěžujícím  kukátkem na Janáčka a Brno za posezení ve stylovém  prostředí Paláce Jalta.

Autor článku:
Fotografie:
Cabaret Janáček archiv. Na snímku zleva Marta Chila Reichelová, Tomáš Žilinský (představitel Janáčka) a Iveta Jiříková. Obě dámy jsou sopranistky.

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika