ČARODKY – aneb Žena bez espritu a muž s fluidem hledají společnou chemii

Brněnské Divadlo Vejminek oslovuje původní komedií nejen mladé publikum

Byla jednou jedna právnička, které řekli, že je žena bez espritu, a proto si nikdy nenajde muže s fluidem. A pak jednoho pátku na České ulici potkala muže, který jí přišel jako muž s fluidem. Nejdřív to vypadalo nevinně. Ale druhý den byly čarodějnice. A třetí den byl První máj. A čtvrtý den… No zkrátka romantická komedie. Z Brna. Takto uvádějí a přibližují původní autorskou hru Jana Šotkovského inscenátoři.

Ústředními postavami jsou dva, kteří se náhodně setkají. On se stává pronásledovaným, zatím ne pro jí hledané fluidum. Ujíždí tramvají s akordeonem, který mu nenáleží. Ona, právnička v nejlepším věku, má v pracovní náplni kontrolu nad správou majetku, v projektu podporovaném EU, zde tahací harmoniku. Jde tedy po ní a po něm, jemuž hudební instrument nepatří. Tato expozice rychle roztáčí bláznivý děj, v němž se dvojice setkává, sbližuje, vzplane, zchladne, neví, tápe. Zas jen další nezdařený pokus?

Jsou středního věku, ledacos mají za sebou, minulost zasahuje do přítomnosti. Často nemile, až groteskními připomínkami, v nečekaných setkáních s těmi, kteří někdejší společné prožitky rádi připomenou. Ona moc již nedoufá v nalezení toho s fluidem, nejbližší okolí ji v tom posiluje. Také pohledy do zrcadla. Marně odhání staré a stále starší muže, jak se zjevují v zrcadle spolu s ní. (Někdy reálné postavy, jindy filmové idoly dřívějších generací.) Jak je ona kritická ke své matce, tak on k otci docentu, s trvalým, neutuchajícím zájmem o pěkné studentky. I ona má své zážitky s panem docentem ze studentských let. Syn flákač, avšak všeuměl, si nepřipouští, že otcovo jablko nepadlo daleko od stromu. Jak pták přelétává od krátkodobých vztahů k dalším. Obdobně střídá zaměstnání, toho času se nalézá v jednom z období, kdy zrovna žádné nemá.

Hra, jak již řečeno, je romantickou, současně crazy komedií, hlavní dějovou linku propojuje sled scének, skečů, špílců umně kombinovaných, příběh těch dvou dotvářející a posunující. Brněnské prostředí se zdejším koloritem je pozadím, příběhem prostupuje atmosféra města, ne tak velkého, aby se tu nevědělo o všem, třeba hned z první ruky. To dvojici, co o Čarodkách vzplála, hasí naděje a vrací obavy z trvalejšího vztahu: zdá se, že nepůjde o nic víc, jak jednu z milostných epizod, další z nepovedených „chemických pokusů“.

Zkušený a vyhledávaný režisér Mikoláš Tyc se mohl opřít o výborné výkony čtveřice herců. Ústřední dvojici přesvědčivě ztvárnili Kateřina Veselá a Miroslav Ondra. „Ti ostatní“, a že jich bylo hodně, zvládali dynamickým střídáním různých rolí Barbora Goldmannová, komickému vyznění osobitě dodával Petr Tlustý. Hra, jejíž organickou součástí je hudba, uvedla obě herečky i jako skvělé zpěvačky a interpretky písňových textů Jana Duchka. Opomenout nelze pestré kostýmy Lenky Černé. Díky ní „Ti ostatní“ mohli se předvést v množství rozmanitých podob. Převleky zdárně stíhali. Zvláštní pochvala náleží M. Ondrovi, který na jevišti byl hercem, hudebníkem a zpěvákem, a je také autorem hudby k inscenaci. Připomenu, že současný dramaturg Městského divadla Brno byl za studií spoluzakladatelem divadla Tramtárie v Olomouci, které se později přesunulo do Brna, jako známý Buran Teatr, kde působil. Je také např. spoluautorem původního, velmi úspěšného muzikálu Devět křížů, od premiéry v MdB (2022j s více, jak osmdesáti reprízami.

Mikoláš Tyc je současně i scénografem Čarodek. Zajímavé je scénické řešení finále hry. Autor zvolil prostředí populární firmy IKEA, které scéna a režie nápaditě realizovala. Právě zde si ústřední hrdina našel nové zaměstnání. A náhoda opět přivane ji. Nějaký čas bloudí po šipkách, nedaří se jí z předepsaného bludiště nějak se vyprostit – a tu: narazí na něj! Fluidum opět zavane a zafunguje… Jenže, vše se zase zamotává, až se změní v groteskní happening – všeobecnou bitvu všech, proti všem, přesněji: všech žen na jevišti proti všem mužům a naopak. Trvat déle, snad by se rozšířila i do hlediště. Mezi těmi dvěma však: snad happy end? Jak často bývá, aktivitu přebírá ONA. Sází na fluidum a současnost. Co bude, se přece ukáže… Nenáleží to již ani do kompetence autora zdařilé původní autorské hry – Jana Šotkovského. Dramaturg MdB je jedním z autorské trojice úspěšných komedií hraných na zdejších „prknech“ a Letní scéně. Řadu let působil též v Buran Teatru.

Jsem ve věku, k němuž jistý konzervatismus již patří. Občas, s lehkou nostalgií vzpomenu na časy, jak někdejší mladí, přátelsky oslovovali se: vole. Dnes létají vzduchem jiné kalibry. Na ulici, na jevišti, všude. Samoúčelnost s přemírou vadí. Nevadí, jsou-li zde nevyjmenovaná slova volena funkčně, cíleně, dosednou či dopadnou v pravý čas, na správné místo. V komentované komedii tak doslova vytryskl, jak dlouho kdesi uvnitř zadržovaný příval podstatných jmen nejhrubších vulgarismů. Z úst mužských, na adresu rodu ženského, ze rtů ženských na adresu mužského pohlaví. Vulgarita za prudkého afektu zde nevadila. Násilně nečouhala z kontextu, podtrhla komikou, až absurdní. Jako by hlasitě, vyplivovaná slova obsahovala bolestný až výkřik, snad stížnost kamsi nahoru, na dobu, opět celkově rozkotanou a zvlášť nejistou, jíž lidský jedinec vprostřed ní klopýtá kroky vzájemného nepochopení rozdílných pólů, jimž přitom určeno spojení. Nevím, jak kdo z publika vnímal, něco takového však zaznělo, a do děje komedie organicky a funkčně sedlo. Vulgární slova tu nebyla, jak často bývá, jen levným podnětem k nabuzení řehotu.

Dobrých původních komedií není nikdy dost. Čarodky Jana Šotkovského se povedly, a jsou úspěchem celého inscenačního a hereckého týmu. Současně se hlásí ke slovu nové brněnské divadlo. Název Vejmínek je snadno dešifrovatelný, ti ze souboru však s názvem neladí, jsou v letech, kdy tvůrčí práce teprve stoupá k možnému vrcholu. Brnu možná dlouhodobě chybí menší scéna, obdobná kdysi oblíbeným text appealům a divadlům malých forem, které měly široký ohlas i dopad. I dnes by mohly mít. Samozřejmě v podobě a pojetí soudobém, s vlastním viděním, originalitou a dostatkem nápadů.

Komedie o hledání společně chemie osloví nejen mladé a pokročilé v různých stádiích chemických pokusů. Prvním divákům se představila již v roce 2021. Tento text je reflexí představení z 2. 10. 2024 v zaplněném brněnském klubu Leitnerka.

Repríza v tradičním a vyhledávaném klubu: 4. 12. 2024.

Autor článku:
Fotografie:
Archív Divadla Vejminek. Kateřina Veselá a Miroslav Ondra vytvářejí ústřední dvojici.

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika