Drahota tlumí spotřebu piva v ČR

Restauratéři s nadějí vyhlížejí jaro a příliv hostů. Zatím bída: DPH nahoru, spotřeba dolu.


Češi ještě před pár lety vypili ročně v průměru přes 160 litrů zlatavého kvašeného moku na hlavu. Dnes už jen něco kolem 130 litrů na osobu, včetně kojenců. Mohou za to také inflace a války na Ukrajině a v Izraeli. Někteří hospodští před krachem se snaží přežít špatné časy prý do doby, kdy snad bude lépe.
V zařízení Orea Congress Hotel Brno (dříve hotel Voroněž) bude v úterý 2. dubna 2024 v rámci Galavečera pivovarníků a sladovníků z ČR vyhlášen vítěz prestižní soutěže a držitel titulu Champion Zlatý pohár Pivex 2024. Ve Voroněži v únoru pokračoval 32. ročník odborné degustační soutěže Pivex v kategorii posuzování anonymních vzorků láhvových (balených) 42 značek z devíti průmyslových pivovarů ČR. Body do hodnocení jim nadělovali sládci a jiní odborníci konkurenčních značek. Hodnotili chuť, plnost, vůni, říz, hořkost a jiné vlastnosti piva nebo příznaky podle dalších chuťových, čichových a vizuálních zjištění odborných degustátorů. Všechny vzorky podstupují laboratorní rozbory a senzorická hodnocení v laboratořích Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského v Praze a jeho sladařského pracoviště v Brně. Jde o nejstarší a nejvýznamnější oborové degustační hodnocení piva v ČR.
Tři desítky řemeslných pivovarů budou soutěžit v brněnské Voroněži o miniSOUDEK PIVEX v kategorii sudová-čepovaná piva až 2. dubna 2024 dopoledne v den večerního předávání ocenění. Do klání o pohár Zlatý pohár SPECIÁL PIVEX 2024 se chystá hodně producentů speciálů – tedy svrchně kvašených piv. Letos se v soutěžích v Brně utká na 80 až 100 českých pivních značek.
Ředitel soutěže Richard Morávek uvedl, že »ustálená skupina českých pivovarů (obvykle v zahraničním vlastnictví) stále potřebuje vyhodnocovat svá piva. Zejména na brněnském Zlatém poháru Pivex nebo na Českém pivu, které pořádá Svaz pivovarů. Situaci na trhu hořkého zlatavého moku ovlivnil vládní balíček – tedy navýšení DPH u čepovaného piva. Jedenáctiprocentní nárůst daně je v hospodě vidět na úbytku hostů. I když leden a únor jsou vždy povánoční měsíce se slabší návštěvností. Restauratéři snižují náklady ve snaze přežít a vyčkat do jara a přílivu turistů. Ti mají významný podíl spotřeby. Říkají, že české pivo je proti europivům hořčí, zdá se jim tím lepší a kvůli tomu sem jezdí. V ČR je lákají pivo, víno a památky,« uzavřel Morávek.

Autor článku:
Fotografie:
Foto autor. Degustátoři při práci.