Esther Yoo v barokním divadle ve Valticích a v Újezdu u Brna

Americká houslistka Esther Yoo má za sebou řadu prestižních mezinárodních ocenění a koncertuje po celém světě. Do České republiky se vrací pravidelně, letos proto, aby ve spolupráci s orchestrem Czech Virtuosi realizovala dva koncerty. 17. července 2024 v barokním divadle zámku ve Valticích a v Újezdu u Brna v kostele sv. Petra a Pavla.    

Její kariéra strmě stoupala od jejích šestnácti let, kdy se stala v roce 2010 nejmladší laureátkou Mezinárodní houslové soutěže Jeana Sibelia a v roce 2012 byla laureátkou bruselské Soutěže královny Alžběty. Za dva roky byla vyhlášena Umělkyní nové generace BBC Radio 3 a v roce 2018 ji vybrala porota mezi třicet nejlepších umělců do třiceti let stanice Classic FM.  Díky těmto úspěchům se jí otevřela spolupráce s Newyorskou filharmonií, Melbournským symfonickým orchestrem či s Novozélandským symfonickým orchestrem a dalšími prestižními orchestry. V této nastartované kariéře pokračuje i nadále a v České republice našla podporu v orchestru Czech Virtuosi, se kterým se představuje publiku.

Czech Virtuosi zahájili koncertní činnost v roce 1999 a odehráli od té doby na osm set koncertů, zahrnujících díla světových mistrů symfonické, duchovní i operní hudby, a to od baroka až po současnost. Členy souboru jsou koncertní mistři a sólisté orchestru Janáčkovy opery a Filharmonie Brno, především koncertní mistr Pavel Wallinger, či další, například flétnista Petr Pomkla, klarinetista Lukáš Daňhel, hobojistka Anikó Hegedüs Kovarikne, fagotista Dušan Drápela či hornista Milan Mrazík. Jako hosté je doplňují přední čeští i světoví instrumentalisté, pěvci či sbory. S Esther Yoo spolupracují již téměř 10 let a je to spolupráce oboustranně přínosná.

Letos spolu provedli dva koncerty pod vedením dirigenta Jakuba Kleckera a v obou případech je přichystán pro publikum stejný program. Lark Ascending (Vzlétající skřivan) Ralpha Vaughana Williamse zahájil orchestr tlumenou nostalgií, aby vynikl zářivý vstup houslí s procítěným přednesem, který citlivě orchestr podkresloval.

Koncert pro housle č. 1 Sergeje Prokofjeva zahájilo v pianissimu chvění houslí v orchestru, poté nastoupilo houslové sólo v dramatickém výrazu. Druhou větu zahájilo pizzicato, aby uvedlo klusající rytmus a naříkavé housle postupně utichly v pianissimu. Třetí věta z lehkého úvodu přešla do úderného, expresivního rytmu, aby v závěru utichla v tajuplném pianissimu. Tady již publikum nevydrželo a odměnilo houslistku potleskem, který se dirigent marně snažil utlumit. Poslední, čtvrtou větu zahájil fagot a lehké smyčce, housle se vzepjaly do bolestné touhy, podpořené dřevěnými dechovými nástroji a sólové housle se předvedly ve virtuózních pasážích, vrcholících v závěru. Tady již publikum nikdo netlumil a nadšené ovace odměnily sólistku.

Po přestávce nastoupilo jen třináct hudebníků, mezi nimiž se úlohy koncertního mistra ujala Esther Yoo. Společně provedli Adagietto Páté symfonie Gustava Mahlera, které se chvělo v lehounkých pianech, vylehčené a nadýchané, s lehkými zastaveními a s oduševnělým výrazem.  Tento hudební skvost následovala Symfonie č. 40 g moll Wolfganga Amadea Mozarta, s lehkou něhou i vznešenou energií uzavřela celý koncert.

Prostředí barokního divadla umocnilo dojem z koncertu a nevadila strohost hlediště i foyeru, ani přísná, suchá akustika, která odhalovala všechny nuance provedení. Orchestr Czech Virtuosi, složený z nejlepších hráčů obou brněnských orchestrů, ustál s profesionalitou všechny nástrahy a podpořil excelentní vystoupení hvězdné sólistky. Publikum vděčně odměnilo účinkující nadšenými ovacemi a zejména houslistku Esther Yoo, která se představila jako excelentní umělkyně.

Autor článku:
Fotografie:
Karla Hofmannová. Americká houslistka Esther Yoo hraje s Czech virtuosi. Snímek je z Valtic.