Festival Janáček a Luhačovice lákal na krásnou hudbu i na zážitky

Luhačovice jsou kouzelným koutem pod Vizovickými vrchy. Údolí v hustých lesích skýtá několik léčivých pramenů, z nichž Vincentka hraje prim. Léčí se tu vedle dýchacích cest i pohybové ústrojí a především jejich atmosféra má blahodárné účinky a duši. K duchovní pohodě patří i kultura a vždy se tu setkávali moudří a oduševnělí lidé.

Leoš Janáček se sem každoročně vracel na léto a měl tu spoustu přátel, kteří ho inspirovali. Dokonce zde napsal svoji Glagolskou mši.  Dnes jsou lázně plné lidí, kteří o Janáčkovi slyšeli snad jen okrajově, přesto je atmosféra lázní zasahuje. Janáčkův odkaz se tu stále  pěstuje a to především v polovině července, kdy jeden týden patří Janáčkově hudbě.

Letošní Festival Janáček a Luhačovice se konal od 11. do 16. července a počasí mu přálo. Zahájení před Společenským domem bylo opulentní, přijela Filharmonie Bohuslava Martinů ze Zlína s dirigentem Leošem Svárovským a pod širým nebem zněla nejprve Symfonie č.9, Novosvětská, Antoína Dvořáka a ve druhé polovině “místní” Glagolská mše, kterou napsal Leoš Janáček v Augustiniánském dvoře právě v Luhačovicích. Spolu se zlínskou filharmonií zpíval Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy a jako sólisté se představili sopranistka Pavla Vykopalová, altistka Marie Vrbová, tenorista Petr Levíček a barytonista Václav Jeřábek. Všichni podali skvělé výkony a nedali se rušit tím, že nádvoří bylo nazvučené a výsledný zvuk nebyl vždy náležitě vyvážený.

Druhý den se konal koncert v Lázeškém divadle, vystoupila Komorní filharmonie Pardubice s dirigentem Markem Štilcem a jako sólista se představil Irvin Veniš, skvělý hráč na klarinet, což potvrdil v Koncertu pro klarinet a orchestr A dur, K 622 Wolfganga Amadea Mozarta a ve skladbě Babadag pro klarinet a smyčce, kterou složila česká soudobá skladatelka Sylvie Bodorová. Skladba překvapila sdělností a variováním rytmizace, která vycházela z balkánských rytmů. V podání orchestru zazněly ještě Staré tance a árie – 3. suita per archi Ottorina Respighiho a svěží a melodická Symfonie A dur č. 29 K 201 Wolfganga Amadea Mozarta.

Ve čtvrtek 13.7. se prezentovalo v Lázeňském divadle Smetanovo trio, tvořené houslistou Janem Talichem, violoncellistou Janem Páleníčkem a klavíristkou Jitkou Čechovou. Vyzrálí hudebníci disponovali krásnými tóny, skvělou souhrou a energickým projevem, kterým strhli publikum. Zazněly skladby Josepha Haydna Trio G dur “All Ongarese” , Klavírní trio C dur H 332 Bohuslava Martinů a po přestávce Klavírní trio a moll, op.5 “Na paměť velkého umělce”, které složil Petr Iljič Čajkovskij jako reakci na smrt svého přítele Nikolaje Rubinštejna. Energický a emočně vypjatý přednes způsobil, že publikum nechtělo umělce pustit z pódia a vynutilo si ještě dva přídavky. Volnou větu z Tria c dur Josefa Suka a na závěr Dumku pro trio Antonína Dvořáka.

Páteční koncert v Lázeňském divadle patřil souboru Slovak Sinfonietta a violoncelistovi Petru Nouzovskému. Dirigoval Adam Sedlický, slovenský dirigent, který má velké zkušenosti s dlouholetým vedením ostravské opery a orchestr pod ním hrál s entuziasmem. Nejprve Symfonii D dur Josefa Myslivečka, pak Koncert D dur pro violoncello a orchestr Hob.VIIb:2 Josepha Haydna. Petr Nouzovský hrál pevným a znělým tónem, vyrovnaným ve všech polohách a s muzikálním prožitkem. Vděčnému publiku ještě zahrál přídavek, 3.svitu Guide C dur Johanna Sebastiana Bacha. Ve druhé polovině večera zahráli Suitu pro smyšce Leoše Janáčka a na závěr od Gustava Holsta St.Paul Suite op. 29 č.2. Dílo široké, rozevláté, s částmi nesoucími se v tanečním skotském rytmu, s krásnou melodií v prvních houslích. Pohodový a  krásnou hudbou naplněný čas, který se hodil do příjemného letního večera.

V sobotu 15.7., která byla posledním festivalovým dnem, se odehrály kncerty dva. Odpoledne se v 15 hodin sešli hudbymilovní posluchači s brněnským klavíristou Janem Jiraským, který si připravil neobvyklé vstoupení. K méně známým skladbám Leoše Janáčka, které přednesl, si připravil poučený a poutavý výklad o hudebním vývoji skladatele a o důvodu vzniku skladeb. Od prvních Zdenčiných variací postupoval přes cyklus Po zarostlém chodníčku, Sonátu 1. X. 1905 “Z ulice”, cyklus V mlhách, až po poslední skladbu, Vzpomínku z roku 1928. Přiblížil známé i méně známé okolnosti vzniku a vývoje jednotlivých skladeb, inspirační zdroje a také vliv skladatelova klavíru Ehrbar na jeho klavírní stylizaci.

Festival ukončil koncert v kostele Svaté rodiny v sobotu 15. července večer. V programu Boemo Virtuoso představil pražský soubor Collegium Marianum, vedený flétnistkou Janou Semerádovou, skladby, které vznikly a byly provozovány v Praze v 17. a 18. století v kostelích a palácích, tehdy věhlasným orchestrem hraběte Morzina, který byl napojen na Antonia Vivaldiho v Benátkách. Skladby Vivaldiho zazněly na zahájení večera, nejprve Sinfonia g moll, RV 157 a na závěr Concerto g moll “La note” , RV 105. Mezi tím hrál soubor skladby pražských autorů 18. století, Františka Jiránka Concerto D dur pro flétnu, smyčce a continuo, Jk 11 a Concerto g moll pro fagot, smyčce a basso continuo. Jk 21. Fagotista Ondřej Šindelář rozvinul tón barokního fagotu tak, že vyvolal přesvědčivou představu hry tehdy slavného kolegy a představil se jako virtuóz na svůj nástroj. Zaznělo i  Concerto G dur No. IV “Vigil Nocturnus” ze sbírky “Horae Pomeridiane” op.4 Jana Josefa Ignáce Brentnera a Triosonata in D major Antonína Reichenauera. Hru na barokní flétnu s krásným tónem přednesla Jana Semerádová, která měla i průvodní slovo. Byl to krásný závěr festivalu, který naladil publikum na další ročník, který se bude konat od 15. do 20. července roku 2024. V době konání festivalu je vidět, že lázeňští hosté jsou hudbymilovní a že festivalem žijí. Janáčka zde připomínají výstavy na  hlavní třídě, v prostorách kolonády i v hale Vincentka a jsou poučným připomenutím osobností, které se tehdy v Luhačovicích potkávaly a společně vybudovaly obraz lázní takový, jaký ho známe dnes. Dokonce je možné se zde ubytovat v penzionech s názvy Sonáta a Sinfonietta, které jsou i stylově zařízené, neboť upomínky na Janáčka a na moravský folklór zde zdobí společné prostory. A krásně zrekonstruovaný Augustiniánský dvůr je dominantou Luhačovic. Tak zase v příštím roce, v Luhačovicích na Festivalu Luhačovice a Janáček! 

Autor článku:
Fotografie:
Archiv festivalu

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika