Hrdinky?! – Hrdinky!!!

Divadelní spolek OUKEJ (O – oči; U – uši; K – komunikace; E – edukace; J – jazyk.) je sdružením absolventů ateliéru Divadlo a výchova pro Neslyšící DIFA JAMU v Brně. Inscenaci s názvem Hrdinky?! inspirovala kniha Via lucis J. Jarošové. Scénář napsaly Zoja Mikotová Janou Ondrušovou. Profesorka Mikotová je zakladatelkou dramatické výchovy pro neslyšící na JAMU a známou režisérkou, která se ujala režie i zde. Hra měla premiéru přibližně před rokem v Divadle Barka v Králově Poli. 13. listopadu 2023 proběhlo představení ve vyprodané brněnské Polárce.

Hra je věnována dvěma ženám: Heleně Kellerové a Anně Sullivanové. První jméno je široce známé, ani druhé však není zapomenuto. Obě byly osobnostmi, i dnes inspirující osobním příkladem toho, co vše dokáže zvládnout a překonat lidská inteligence, motivace a vůle. Helena (1880-1968), absolvovala Harvard, jako vůbec první hluchoslepá, která vystudovala univerzitu. Spisovatelka, aktivistka za práva žen, lektorka, která oslovila svět k podpoře nevidomých. Je jen otázkou, jak by vše bylo, nebýt té druhé. Starší Anna (1866-1936), její vychovatelka, se mohla opřít o zkušenost s vlastním zrakovým handicapem, a své mimořádné nasazení, kreativitu a vytrvalost.

Helenka neměla ani dva roky, když po horečnatém onemocnění pozbyla nezvratně zrak i sluch. Problémy provázející vážnou senzorickou a s tím vázanou psychickou deprivaci, rodiče brzy nezvládali. Děvčátko uzavřené ve vnitřním světě reagovalo agresí, záchvaty vzteku. Výhodou bylo velmi dobré sociální postavení rodiny i kontakty. Štěstím, že individuální péče se ujala právě Anna. Obě byly silnými osobnostmi. Spojovala je houževnatost i vysoký intelekt, žádalo si však čas, než vychovatelka překonala odpor svěřenkyně. Na jedné straně úsilí najít cestu k vnějšímu světu, překonat handicap a izolaci. Na druhé silná motivace, pedagogický um a invence. Společným pojítkem odhodlání a silná vůle. Pro Annu to snadné nebylo, byla však rozhodnutá překážky zdolat, dosáhnout cíle, jak si umanula. Pomohla jí vlastní nápaditost při hledání a nalézání prostředků výchovy ke kompenzaci handicapu. Úspěch se přiblížil, s užitím prstové abecedy k pochopení významu slov. Helenčín mozek začal pracovat s podněty, kterých se předtím nedostávalo. Vše postupovalo, až překvapivě rychle. Anna za pomoci Braillova písma našla metodu, jak nejen číst, ale i psát. Helena začala psát dopisy na mnoho adres i známých lidí. V osmi letech se učila cizí jazyky, později se kromě angličtiny dorozuměla německy a francouzsky. v roce 1903 vydala svou první knihu – autobiografii.  Mark Twain označil za dvě nejvýznamnější osobnosti 19. století Napoleona a – Helen Keller.

Inscenace o trvání přibližně jedné hodiny se koncentruje především na část jejího života od narození k dětství a mládí. Na proces osvojování a operování s výsledky učení. Dvě herečky: Šárka Bilíková Šildová a neslyšící Veronika Slámová, provázející slova kolegyně řečí znakovou, podaly výborný výkon. Představení je plně srozumitelné pro diváky slyšící i neslyšící, aniž by tím trpěl děj a jeho spád. Potýkání učitelky s žačkou a pokroky v učení jsou skvěle inscenované, samy o sobě dramatické, často strhující. Obě herečky se výborně doplňují, plynně a nenásilně přecházejí z hlavních rolí   do několika dalších. Třetím do hry je Helena ve dvou podobách: loutky malé a velké.  Pěkně i zajímavě je vypracovala Yumi Mráz Hayashi. Laděny jsou do šedi, vyjadřují původní vnitřní izolaci, samotu. Obě herečky s loutkami, často v přímé bezprostřední spolupráci i společném zapojení i zápolení přibližují názorně vypjaté situace. Divák vidí, možno říct, napínavý nejprve souboj, pak krůčky vpřed, společný úspěch, sblížení, celoživotní přátelství. Divák z nedlouhé inscenace získá představu, jak náročné muselo být úsilí, kolik trpělivosti a píle musely ty dvě vynaložit.

Režisérka pracovala s výtvarnou spoluprací Jiřího Elišky a Jana Mikoty. Využit je pěkný obrazový materiál, působivá je hudba Zdeňka Kluky, s akcentovaným podkresem při úspěšných krocích výuky. Jednoduchá scéna dobře vystačila s málem. Z několika nezbytných rekvizit má klíčový význam plechová vanička. V ní koupali holčičku, když zjistili, jak celá „hoří“. Pak zjištění, že nevnímá vnější podněty: neslyší, nevidí. Podruhé vanička s vodou přivede k nápadu: zásadnímu momentu jak dál. Prstovou abecedou opakuje Anna slovo voda, ruku žačky nechá v ní máchat, šplouchat s ní. Heuréka! V ten den si Helenka osvojila za pomoci hmatu prvních třicet slov.

Mnohem nestravitelnějším soustem v porovnání se zdoláváním těžkých překážek je lidská nespravedlnost, křivda. To, když Helenku osočili, že její psaní je plagiátem. Vždyť jen opisuje, vlastní zážitky a zkušenost jí chybí. Takový úder, nečekaný a nepochopitelný, je bolestivější i těžší, jak celoživotní souboj s nelehkým osudem. I tuto bolící lidskou malost, zdolala. Později nezbylo než překonat i nenahraditelnou ztrátu – úmrtí učitelky a přítelkyně, která jí pomáhala i v porozumění mluvené řeči a k vyjádření vlastním mluveným slovem.

Inscenace neskrývá, že slouží i edukativnímu záměru, ovšem prostřednictvím zajímavého a citlivě uchopeného dramatu. Adresovaná je především mladým, osloví všechny věkové kategorie. Dnešní doba, její kultura a umění, zdá se mi, až příliš odhalují zlo v člověku i moc temného soukolí, jemuž podléhá. Ne, že by se dost zlého ve světě lidí nedělo. Málo se však nabízí pozitivního, inspirujícího k následování, v mládí myslím zvlášť, potřebného, později též nezbytného jak čerstvý vzduch k nadechnutí. Nemám samozřejmě na mysli tvorbu schematických čítankových hrdinů, jak bývali v módě. Mladé publikum v naplněném hledišti Polárky nabídlo své hodnocení těm na jevišti silným, dlouhým potleskem.

Autor článku:
Fotografie:
Anna Žďárová

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika