Jazz a Cabaret des Péchés…
Chcete zažít ten slastný pocit projít se po červeném koberci…? A v Brně? Nuž, to musíte buď na Novou radnici, tam na chodbách k jednotlivým radním i paní primátorce jsou nataženy takové ty nezničitelné, zátěžové, nebo musíte do Cabaretu des Péchés… Tam jsou všude. Jakmile vstoupíte, navodí vám atmosféru ušlechtilé frivolnosti a nikdy nezažitých vzpomínek, no, jak říkají tvůrci, protagonisté i majitelé kabaretu, je to v Brně jediné místo, kde je možné úplně všechno…
Já jsem tam zažil soudobý jazz a to nikoli jak se dnes nejčastěji provozuje, jazz malých komorních souborů, snáze zaplatitelných, ale jazz velkého tělesa s mnoha nástroji a muzikanty: Oslo Jazz Ansamble… Ale nepředstavujte si několikačlenné sekce saxofonů, trubek a trombonů doplněné výstupy jednotlivých sólistů. Byl to soubor dokonalých norských improvizátorů s osobitým nástrojovým obsazením, kterým jejich kapelnice Maria Schneider vtiskla své vidění světa a muziky… A ten svět je často na pokraji zničení a ta muzika jakoby to říkala. Nenajdeš v ní libou melodii, jen výkřiky a úpěnlivou touhu jednotlivce přežít. Z pódia se linula kakofonie, snad jako by produkovaná umělou inteligencí. Ale ne. Jedna ze skladeb Marii Schneider byla jímavá. A milá. Jako sólistka ji hrála Ingrid Utne na basový trombon. Maria Schneider v ní snad vzpomíná na rodné městečko a přírodu svého kraje… Hluboké a laskavé tóny trombonu o tom mluví…

Kdo je Maria Schneider?
„Maria cestuje s kufrem svých not po světě sama a vždy ji v místě určení očekává našprtané obsazení. Viděl a slyšel jsem to asi před desíti roky v Rotterdamu, místní jazzová konzervatoř se vytáhla, hráli studenti i pedagogové. Stejně myslím obstál před kratším časem Pražský big band Milana Svobody. Dnes to budou Norové, země s tradičně vysokou úrovní jazzmanů,“ říká Jan Dalecký, nejen jazzman, ale i učitel na katedře jazzu JAMU, bývalý dlouholetý houslista brněnské filharmonie, kterého můžete slýchat na vlnách brněnského rádia každou sobotu a neděli od 14.45 s chvilkami jazzové historie i současnosti…
Maria Schneider je Američanka z Minnesoty, v polovině osmdesátých let vystudovala kompozici na minnesotské universitě a po dalších školeních zakládá vlastní orchestr, s nímž novátorsky zavádí do jazzu postupy vážné hudby, jak říká jedna z charakteristik. Marii je dnes třiašedesát. „ Znal jsem ji jako křehkou blondýnku,“ říká Jan Dalecký, „ale dnes dokáže v muzice pěkně přitvrdit.“ Za své hudební kariery získala řadu ocenění, včetně amerických Grammy a to nejen za hudební aranžmá, ale i za vlastní skladatelskou práci.
Do Brna přijela na pozvání dramaturga JazzFestuBrno Viléma Spilky. První krůčky ke kolegiální spolupráci s Marií učinil před léty ve Vídni na koncertu jejího velkého originálního amerického souboru. A poděkovat můžeme též vedení Cabaretu des Péchés, které sál bývalého kina Jalta, pro pamětníky prvorepublikového Bio Moderna, ochotně nabídlo. Příjemně stolové vybavení s diskrétní obsluhou s touto mimořádnou jazzovou události souznělo…
Příští jazzový večer v Cabaretu des Péchés bude věnován Milanu Kašubovi. Pamětník a spolupracovník divadla Večerní Brno, orchestru Gustava Broma, pedagog JAMU, mistr kytary oslaví zde 30. dubna pětaosmdesátiny.