Korunovace Poppey se vrátila na scénu Komorní opery

Současné provedení opery Claudia Monteverdiho Korunovace Poppey na scéně Komorní opery Hudební fakulty JAMU je v nové době na českých scénách teprve čtvrté. Do Brna se Poppea vrátila po více než padesáti letech, česká premiéra byla tamtéž, i když v jiných prostorách – 25. listopadu 1972. Konkrétně v tehdejší Komorní opeře Miloše Wasserbauera, kde nyní sídlí Divadlo Barka.

Představení je mimořádným zážitkem, vždyť barokní operu vídáme a slýcháme zřídka. Výtvarnice scény, studentka Kristina Komárková, vytvořila nebarokní, přesto zajímavou scénu ze tří kulatých konstrukcí zhotovených z kari sítě, kterou se také zpevňuje beton. Ze stropu zavěšené kokony ze stejného materiálu představují, podle výtvarnice, úložiště pro mrtvoly, ale i případný nový život. Rovněž studentka Barbora Rašková oblékla hlavní postavy do kostýmů s antickými prvky, ostatní měli prostší, přesto pestré oblečení, které konvenovalo s humornými scénami. „Herci střídají mužské a ženské role; to také byla výzva s ohledem na kontext dnešní společnosti, kdy už nemůžete postavit vtip na tom, že muže obléknete do ženských šatů,” řekla novinářům před premiérou Barbora Rašková. 

Desetičlenný orchestr je umístěn, jako v baroku, na obou stranách jeviště. Vlevo cembalo s hrajícím dirigentem a smyčce, flétna, fagot a rámové bubny, při pravé straně varhanní pozitiv a cembalo, historická harfa, kontrabas a málokdy prezentovaná theorba. Zpěváci hrají a zpívají s mladým nadšením, jejich hlasy zní profesionálně, především u dívek. Císaře Nerona zpívala na první premiéře v sobotu 18. listopadu Zsófia Rousová, odvedla skvělý absolventský výkon, stejně jako alternující Zuzana Jeřábková. Další alternantkou je Alžběta Symerská. Zuzana Badárová (premiéra) vystihla zpěvem i pohybem chytrou a za svým cílem jdoucí Poppeu. Alternuje Bedřiška Ponížilová. Ottavii, zapuzenou manželku Nerona, barvitým lyrickým sopránem představuje Ekaterina Krovateva, česky a srozumitelněji Jekatěrina Krovatěva. Letos v březnu debutovala ve Státní opeře Praha jako První žínka v Rusalce, má za sebou již řadu dalších úspěchů. Pochází ze sibiřského Novokuzněcka v Rusku, studuje JAMU. (Naštěstí na brněnské radnici není nikdo, komu by se nezamlouvala zpívající občanka Ruské federace na jevišti.) Árie Ottavie naříkající v závěru nad svým osudem patří k vrcholům opery. Alternuje Anna Zedníčková. Mužskou roli Ottona zpívala na premiéře neméně skvěle pěvecky vybavená Laura Uhorskaiová, alternuje s Ivou Táborskou. Potlesk na otevřené scéně vyvolává hostující Václav Karel Jeřábek, jenž svým zvonivým a jasným basem vyzpívává filozofa Senecu. Alternace s Martinem Frýbortem. Pochvalu a obdiv zaslouží všichni účinkující včetně Eduarda Kostelníka a Adama Štefunka, kteří zajišťují hudební vedení. K náročnosti a vysoké úrovni provedení přispívá zpívaná italština (L’incoronazione di Poppea), kterou pro titulky a české diváky přeložila Marie Kronbergerová. Režisér Vladimír John dokázal překonat pasivitu barokní opery. Postavy se pohybují, nechybí humorné scény a gagy.

Libretista Giovanni Francesco Busenello čerpal z Tacitových Letopisů,  vybral si námět z antického Říma za vlády císaře Nerona. Ten vládne se svou ženou Ottavií, zatouží však po vznešené dámě Poppei. Neronova manželka zosnuje Poppeinu vraždu, je odhalena a potrestána. Opera vrcholí triumfální korunovací Poppey. Na scéně spatříme i odkazy na historické události, například se objeví (v němé roli) Agrippina, Neronova matka, kterou dal císař zavraždit. Vidíme a slyšíme též Neronova učitele Senecu, jehož císař dohnal k sebevraždě. Poppea Sabina se skutečně stala římskou císařovnou. S Neronem čekala dítě, které ale nestihla porodit. Nero nakonec zapříčinil její smrt.

Samotná opera má zajímavou historii. Jak informují pánové Štefunko a Kostelník, dochovaly se dva rukopisy, benátský a neapolský, mezi nimi jsou rozdíly. Ani jeden se přímo neváže k původnímu představení v průběhu karnevalu v Benátkách v roce 1643, nelze tedy s jistotou určit, který rukopis je autentičtější. Muzikologové uvádějí, že Monteverdi napsal 18 oper, dochovaly se však jen tři, Korunovace Poppey je poslední. Prvotinou z roku 1607 je Orfeo a z posledních let Orfeův návrat do vlasti (Il ritorno d’Ulisse in patria). Z druhé opery Ariadna z roku 1608 se dochovalo jen slavné Lamento.

Jak píše Václav Bečvář v Opera Journal, 18. srpna 2020, od počátků svého znovuuvádění, tedy od roku 1905, prošla Korunovace Poppey celou řadou úprav a provozovacích verzí. Připomeňme z nové doby Monteverdiho cyklus v Curychu, kde v lednu 1977 uvedli Korunovaci po předchozím (1975) velmi úspěšném uvedení Orfea, dirigoval Nicolaus Harnoncourt. U nás (opět podle Bečváře) byla druhá novodobá premiéra v březnu 1976 v libereckém Divadle F. X. Šaldy v režii Rudolfa Málka s dirigentem Františkem Babickým v překladu Věry Střelcové. Zatím předposlední česká premiéra Korunovace se konala 30. října 1981 v brněnské Redutě, na repertoáru byla pouhé čtyři měsíce (derniéra 9. března 1982). Zpívalo se v českém překladu Evy Bezděkové, dirigentem byl neúnavný objevitel nových titulů Václav Nosek, režírovala Alena Vaňáková a v hlavních rolích vystoupili přední zpěváci tehdejšího brněnského souboru: Jitka Pavlová (Poppea), Josef Škrobánek (Nerone), Anna Barová (Ottavia), Jan Hladík (Ottone), Josef Klán (Seneca) a Daniela Suryová (Arnalta).

Současná inscenace v Divadle na Orlí dokládá vysokou úroveň Janáčkovy akademie múzických umění.

Autor článku:
Fotografie:
Snímek z archívu Divadla na Orlí. Na theorbu hraje Karel Fleischlinger.

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika