Mezi jedinečná představení patří Bdění

K dobrému jménu Národního divadla Brno přispívá také baletní soubor

Baletní triptych Bdění zapadá do současných úspěchů Národního divadla Brno (NdB), v jehož čele stojí už deset let Martin Glaser. Deset let v Brně má za sebou také šéf baletního souboru Mário Radačovský. Oba pánové, samozřejmě spolu s dalšími, výrazně přispěli k současnému velmi kladnému vnímání Národního divadla Brno.

„Když jsem vás před deseti lety oslovoval poprvé, ani zdaleka jsem netušil, jaké dobrodružství nás společně čeká,“ řekl na tiskové konferenci všech souborů NdB konané v březnu 2023 ředitel Glaser. A pokračoval: „Ani jak moc se bude muset NdB proměnit, aby se vrátilo mezi nejrespektovanější domácí divadla, ani kolik práce to všechny bude stát. A kolik radosti nám to všem přinese!…“

Jednou z velkých radostí je tedy zmíněný baletní večer Bdění sestavený z děl tří choreografů. Navazuje na oceňovaný a divácky velmi úspěšný titul 4 Elements, kde se představili Jiří Kilián a jeho španělský kolega Nacho Duato. Oba tito pánové jsou také spoluautoři představení Bdění spolu s výjimečným choreografem z východní Evropy, dlouholetým šéfem Kyjevského moderního baletu Radu Poklitaru. Rodák z Kišiněva má ve svém bohatém životopisu informaci, že v roce 2014 byl choreografem zahajovacího i závěrečného ceremoniálu Zimních olympijských her v Soči. Je hlavním baletním mistrem a uměleckým šéfem souboru Kyjevský moderní balet.

Jeho opus Wawes (Vlny) zahajuje v Janáčkově divadle celý večer. Je to úvaha o podstatě lidského štěstí, o tajemném kouzlu absolutně uzavřeného vnitřního světa člověka. Sledujeme příběh osamělé ženy zmítané lidskými vlnami. Poklitaru se svěřuje, že právě příběhy ze života obyčejných, nevýrazných lidí nejraději vypráví. Tentokrát vybral také svoji oblíbenou hudbu – klavírní skladby J. S. Bacha a ukrajinské lidové písně. Z nahrávky znějí v podání Niny Matvienko, zpěvačky, která zemřela sotva měsíc před premiérou. Na premiéře tančili sóla Anna Yeh, Klaudia Radačovská a Arthur Abram, Eriko Wakizono, Klaudie Lakomá, Glen Lambrecht a Joäo Gomes, Ilja Jironov a Gloria Benaglia.

Druhý opus Sleepless (Bdění) z dílny světově uznávaného Jiřího Kiliána dal název celému večeru. Choreografa inspirovalo dílo argentinského umělce Lucia Fontany, který, jak píše Kilián, „řezy“ do svých obrazů vytvářel „nový rozměr“ v „dvourozměrném“ světě malby. Na jevišti dominuje Kiliánův rukopis. Zpoza svislého plátna vybíhají tanečníci, tančí a vrací se – jakoby do našeho vědomí. V jednom momentu choreograf nápaditě využívá stínohry. Na premiéře tančili sóla na hudbu Dirka Haubricha Anna Yeh a Rin Isomura, Ivona Jeličová a Quinn Roy, Barbora Rašková a Shoma Ogasawara.

White Darkness (Bílá temnota) je oxymóronsky laděný název třetího opusu choreografa Nacha Duata. Jednoaktový balet vytvořil jako rekviem za předčasnou ztrátu své sestry, která se předávkovala drogou. Nečekaným a působivým prvkem tohoto baletu jsou shůry se snášející proudy mořské soli jako symbolu nebezpečného opiátu v této podobě. Na premiéře tančili sóla na hudbu Karla Jenkinse Emilia Vuorio, Arthur Abram, Sarah Dadonova, Hugo Martinez, Se Hyun AN, Robert Hyland, Klaudie Lakomá, Shoma Ogasawara, Taela Paltridge, Rin Isomura. Asistentkou choreografa u druhého a třetího opusu byla Jana Přibylová, v baletu Bdění společně s Ivanem Příkaským.

Představení ukazuje nekonečné možnosti moderního baletu, jehož obsahem může být jakýkoli námět. Celý večer Bdění také dokazuje přinejmenším evropskou úroveň brněnského souboru. Premiéry se zúčastnil choreograf Jiří Kilián a další přední osobnosti baletního světa; umělečtí šéfové souborů z Londýna, Paříže, Itálie, Finska, Maďarska, Německa, Holandska, Belgie, Polska, Norska, Litvy a nechyběli slovenští a tuzemští kolegové.

Premiéra večera Bdění v pátek 3. listopadu předznamenávala druhý ročník tanečního festivalu Dance Brno 2023! Organizátoři se zaměřili na prezentaci a tvorbu profesionálních baletních souborů primárně z českých divadelních domů. „Festival jsme vzhledem k 30. výročí od rozdělení Československa v roce 1993 pojali jako jedinečnou přehlídku nejvýznamnějších baletních souborů České i Slovenské republiky,“ stojí v doprovodném textu. Od neděle 5. listopadu po celý týden tak měli milovníci baletu možnost vidět v Janáčkově a Mahenově divadle soubory z Prahy, Plzně, Olomouce, Bratislavy i Košic. Večerem nazvaným Bolero sestaveným rovněž z děl tří choreografů se představil domácí soubor.

Autor článku:
Fotografie:
Foto archív NdB. Na snímku scéna z baletu Bdění. Jedinou dekorací z dílny Joosta Biegelaara je svislé plátno, z něhož vystupují a zase za ním mizí tanečníci.