Národní divadlo Brno představuje neoklasický balet

Milovníkům baletu nabízí Národní divadlo Brno úžasné představení Balanchine. Znalci vědí, ostatní se rychle z tištěných materiálů dozvědí, že George Balanchine byl americkou baletní legendou. Otevřete-li podrobnější zdroje, zvíte, že byl Gruzínec narozený v Petrohradu 1904 a zemřel 1983 v New Yorku. V Americe založil v roce 1934 slavnou baletní školu a v roce 1948 legendární soubor New York City Ballet. Nejčastěji se o něm píše a mluví v souvislosti s novým baletním stylem, tzv. neoklasikou, někdy nazývaným americkým baletem.

„Už ve svých choreografických začátcích se z klasického stylu vymaňoval, inspiraci čerpal z nejrůznějších tanečních a pohybových stylů od akrobacie, přes moderní taneční směry až po společenské kabaretní tance,“ píše Michaela Paučo, pro server divadlo.cz.

Ohlasy na premiéru baletu podle choreografa Balanchina v pátek 5. května v Janáčkově divadle byly velmi kladné, na divadelním facebooku lidé nešetřili chválou. „Bylo to úchvatné, nepopsatelný zážitek, děkujeme,“ napsala Sabina S. „Bylo to naprosto fantastické (jako vždy), děkujeme,“ citujeme Alenu T. Také ostatní píší o fantastickém představení. O vysoké úrovni brněnského baletu a jeho vnímání ve světě svědčí mj. to, že toto představení vůbec mohlo vzniknout. Ředitel divadla Martin Glaser v rozhovoru pro MfD již 11. září 2022 řekl: „Soubor se vypracoval na takovou úroveň, že nám Balanchinova nadace dala svolení uvést celovečerní komponovaný program choreografií George Balanchina, jenž zůstává choreografickým fenoménem 20. století. To není samozřejmost a svolení získají jen dostatečně technicky a umělecky zdatné soubory.“

Zaplněné hlediště Janáčkova divadla před rozevřením premiérové opony tleskalo dvěma přítomným choreografkám Nanette Glushak a Dianě White, emeritním členkám Balanchinova New York City Ballet (paní White byla sólistkou). Obě jsou též oficiálními repetitorkami a baletními mistry George Balanchine Trust, první jmenovaná je první sólistkou American Ballet Theatre. V Brně dohlížely na bezchybné nastudování Balanchinovy choreografie. Na premiéře jsme také viděli první sólisty Královského baletu v Londýně Fumi Kaneko a Vadima Muntagirova. Ona tančila v růžovém kostýmu, on ve světle šedém, v nohavicích i dlouhých rukávech. Unikátní byla hudba, v desetiminutové ukázce bravurně tančili na část z Labutího jezera, kterou Čajkovskij pro III. dějství  narychlo dodatečně zkomponoval na přání primabaleríny Velkého divadla Annu Sobeščanskou, měla debutovat v titulní roli v roce 1877. Čajkovskij  obohatil pas de deux Siegfrieda a Odilie. Zmíněná ukázka není v původní partituře, byla objevena až v roce 1953 v archivu moskevského Velkého divadla.

Čajkovského hudba zaznívá již v úvodním opusu nazvaným Serenade. Je to původní balet vytvořený Balanchinem ve Spojených státech amerických a je charakteristickým pro New York City Ballet. Na premiéře tančili sóla na Serenádu pro smyčce C dur Klaudia Radačovská a Robert Hyland, Momona Sakakibara, Se Hyun An a Alejandro Moya, s nimi osmadvacet baletek v modrobílých kostýmech na světlemodré podlaze a před tmavě modrým pozadím, vše nádherně sladěno. Dalším silným zážitkem bylo Concerto Barocco na Bachův Koncert pro dvoje housle, smyčce a basso continuo interpretován Janem Rybkou a Denisem Schneiderkou. Tančil opět Robert Hyland v roli Muže a Eriko Wakizono s první sólistkou baletu Národního divadla Brno Chanell Cabrerou v roli Prvních a Druhých houslí. Potlesk na otevřené scéně a nadšené výkřiky patřily i sboru osmi dam v bílých kostýmech. Představení se dvěma přestávkami vrcholí choreografií nazvanou Episodes. Špičkoví sólisté (nejmenovali jsme Adriana Sáncheze, Barbaru Andrade, Rin Isomuru, Annu Yeh a João Gomese) tančí na Webernovu Symfonii a na jeho zpracování motivu z Bachovy Hudební obětiny. V této skladbě slyšíme najednou oba autory, velmi působivé i jako hudba ke špičkovému baletu.

K vysoké kvalitě představení a úspěchu přispěli baletní mistři Jana Ruggieri, Gustavo Beserra Quintans, Ivan Popov a Jana Přibylová. Také nápadité, střízlivé i pestré kontrastní kostýmy z dílny Karinska.

Neoklasický baletní večer patří k vrcholné nabídce Národního divadla Brno.

Autor článku:
Fotografie:
Archív NDB, Ctibor Bachratý. Snímek z choreografie Serenade.