Opera o Miladě Horákové na brněnské scéně

Zítra se bude… Tuto operu uvádí v Divadle na Orlí skvělý mladý kolektiv

Komorní opera Hudební fakulty JAMU opět prokázala kvality pedagogů a studentů a fakticky neomezené možnosti v interpretaci i náročnějších děl. Po pražské (a světové) premiéře uvedla teprve potřetí operu Zítra se bude… o životě a smrti oběti komunismu Milady Horákové. Hudbu napsal Aleš Březina, jenž se podílel na textu s Jiřím Nekvasilem. Vojtěch Orenič, režisér a autor úpravy (společně se svým pedagogem Tomášem Studeným) i světelného designu se v rámci svého absolventského výkonu nesnažil kopírovat pražskou premiéru Divadla Kolowrat z dubna 2008, kde hlavní roli zpívala zvěčnělá Soňa Červená.

Zítra se bude… (bylo v Praze a je v Brně) silné představení o době, kdy upevňujícím se komunistickým režimem byla justičně zavražděna nevinná oběť, kterou hrála a zpívala vlastně další oběť – skvělá špičková zpěvačka, která byla přinucena emigrovat a působit druhou část svého uměleckého života v cizině. Miladu Horákovou zpívala Soňa Červená v Praze až ve věku 83 let. Připomeňme, že její matka byla zatčena v listopadu 1948 a za nevyjasněných okolností po dvou týdnech zemřela – v pankrácké věznici, kde zavraždili také Miladu Horákovou. Po šestiletém angažmá v brněnské opeře zpívala Soňa Červená od roku 1958 v Berlíně, odkud emigrovala 4. ledna 1962 posledním otevřeným přechodem. Po dlouhodobém (od roku 1951) bezvýsledném nátlaku a snaze Stasi a StB získat zpěvačku ke spolupráci.

Lidé, se kterými jsem o opeře Zítra se bude… mluvil a kteří opus v Divadle na Orlí ještě neviděli, se tvářili odmítavě, vyjadřovali obavy z nudy, z přílišného smutku zrovna v dnešní době. Bojí se zbytečně. Opera samozřejmě není veselá, je nicméně inscenována nesmírně citlivě, uvážlivě. Nemá hluchá místa, výrazné je srozumitelné mluvené slovo. V levé části scény sedí šestičlenný orchestr (cembalo, bicí, housle, violoncello, fagot, basklarinet) řízený již zkušeným Romanem Hájkem. Nelehký part hrají všichni bezchybně, s mladickým elánem. Na repríze v neděli 23. listopadu jsem ocenil výkon Lenky Titzové na bicích nástrojích. Více na pravé straně jeviště se pohybují čtyři zpěvačky – dvě sopranistky, dvě altistky (Lucie Kratochvílová, Barbora Berkyová, Anna Porubanová, Eliška Kubečková) – se zpěvákem (Šimon Beneš). Všechny postavy ovšem mají někdy až trojí alternaci. Autoři napsali ještě postavu influencera, postaru odpovědníka, nově též komentátora, jenž komentuje i usměrňuje děj; v neděli 23. listopadu si roli užíval Peter Gáč, jeho výkon byl absolventský a velmi dobrý, zvláště procítěně interpretoval texty o likvidaci Milady Horákové. Její postavu nastudovaly dvě zpěvačky. Studentka Divadelní fakulty JAMU Patricie Moravcová je pěvecky i herecky na velmi slušné úrovni, náročný part zpěvu i četného slova interpretuje přesvědčivě, bezchybně. Alternuje s externí zpěvačkou Hanou Mikulkovou. Představitelka Horákové zpívá i přednáší také text svého prokurátora i další postavy. Zmíněný sbor má zásadní úlohu, zpívá texty obžaloby, vypráví, co se děje. V Divadle Kolowrat zpívaly ženský sbor a dětský dívčí sbor, nicméně pětičlenný sbor v Brně bohatě dostačuje. Často zpívá bez doprovodu hudby, je to působivé, v souvislosti s obsahem děsivé. Dopomáhá k tomu detailní osvětlení obličejů z čelovek i jejich pohyby – pochvala režii.

Zajímavým nápadem je využití sociální sítě, totiž útržků textů jakoby z facebooku. Je to vzpomínka na davové šílenství z doby procesu s „rozvraceči“ republiky, kdy kolektivy z fabrik posílaly do médií tisíce rezolucí se žádostí o co nejpřísnější potrestání „zlotřilé chamradě, zavilých zločinců“ apod. Bohužel i dnes, v podmínkách zmíněného FB, jsme schopni jednoznačně odsuzovat. Kdosi (chytřejší i hloupější) napíše ostřejší kritiku na (kteroukoli, třeba z politického spektra či oboru lidské činnosti) konkrétní osobu. A hnedle mu odpovídá stádo souhlasících, byť nemusí mít zrovna pravdu. A členové stáda užívají někdy ta nejvulgárnější slova, která inscenátoři v těchto textech promítají na scéně. Texty jsou v opeře samozřejmě vymyšlené, ovšem v intencích toho, jak se v současnosti píše.

Jednoduchou scénu se dvěma křesly uprostřed a s prosklenou stěnou vytvořila spolu s dobovými kostýmy studentka Kristina Komárková, videoprojekce zajišťuje další student Šimon Pávek. Inscenace rozhodně stojí za pozornost. Je věnována památce i dalších dvanácti obětí procesu s Miladou Horákovou, představitelů nekomunistických politických stran. Byli souzeni za trestné činy velezrady a vyzvědačství.

Ještě douška: Opera byla provedena krátce po Divadle Kolowrat i v brněnské Redutě 21. června 2008, rovněž se Soňou Červenou. Dílo žije také ve filmovém záznamu režiséra Jana Hřebejka, jenž natočil celé operní představení v Praze v říjnu 2008 v rámci zkoušky digitálních kamer pro film Kawasakiho růže. Tyto záběry zamýšlel použít v jiném svém filmu, z toho sešlo, nicméně Hřebejkův záznam je přístupný v digitálních kinech – uvádí distributor Aerofilms ve formátu DCP. O vzniku pražské inscenace, která vlastně vznikla přímo pro Soňu Červenou, natočila  dokumentární film Olga Sommerová, nazvala jej Do samoty v tanci (2009).

Autor článku:
Fotografie:
Anna Vítková. Záběr ze zkoušky – Patricie Moravcová v roli Milady Horákové.

Štítky

2023agrotechnikaamatéřianketaarcheologiearcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbeneficebezpečnostbibleBitva u SlavkovaBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodesigndětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo Radostdobrovolní hasičidopravadražbaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechappeninghasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníJanáčkovo kulturní centrumjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturaLiteratura knihalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninymedailonMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo Brnomezinárodní oceněníMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálnábytekNapoleonNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na Moravěnovinářobranaobuvobytné automobilyochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamátníkPamětnícipietapietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahaprávopřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRomovéRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvsbory dobrovolných hasičůseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVáclav HavelVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýstavištěvýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika