Pocta pro pěvkyni Natálii Romanovou
Jedna Cena Thálie za rok 2025 přece jen putovala do Brna
Na slavnostním večeru v sobotu 1. listopadu na scéně Národního divadla převzala operní pěvkyně Natálie Romanová Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opera. Byla jedinou zástupkyní Brna, kterou Herecká asociace vybrala k této poctě. Další tři jména z Brna – viz poznámku na konci textu – byla v širší nominaci. Večer 32. ročníku Cen Thálie moderoval herec Miroslav Hanuš.
Natálie (někdy uváděna jako Natalie i Natalia) Romanová se narodila 7. prosince 1944 v Černovicích (Severní Bukovina na území tehdejšího Sovětského Svazu). Její rodiče bojovali v armádě generála Ludvíka Svobody a po roce 1945 žili v Československu v Bohosudově u Teplic.
Rodiče podporovali její zájem o hudbu, které se chtěla věnovat profesionálně.
„Hudbu jsem milovala od útlého dětství. Hrála jsem na klavír, trumpetu a bicí nástroje. Všechno to našlo uplatnění v dětské dechovce. Hrála jsem také na varhany, ale ústředním motivem byl již od dětství zpěv.“
Po absolvování pražské konzervatoře, kde studovala u prof. Konstantina Karenina, nastoupila do operního sboru Národního divadla v Praze. Pak přešla jako sólistka do opery v Ústí nad Labem, kde získala nesmírně cenné jevištní zkušenosti. Její první rolí byla Mařenka v Prodané nevěstě B. Smetany. Zde ji objevil operní režisér Václav Věžník a pozval ji k hostování do brněnské opery, kde zpívala Mařenku v Prodané nevěstě a titulní postavu ve Verdiho opeře La traviata.
Po úspěšných pohostinských představeních přešla v roce 1977 do brněnského angažmá, kde vytvořila mnoho rolí českého a světového repertoáru a brzy se stala oblíbenou pěvkyní této operní scény. Ze světových oper to byla Pamina v Mozartově Kouzelné flétně, lyrická Taťána v Čajkovského Evženu Oněginovi, Gilda ve Verdiho Rigolettu či Desdemona v Othellovi téhož skladatele, Donna Anna v Donu Giovannim W. A. Mozarta, titulní role v Madame Butterfly G. Pucciniho, Leila v Lovcích perel G. Bizeta, ve které podmanila svým vroucím přednesem. Její životní rolí je Mimi v Pucciniho Bohémě. V této roli ji obdivovali nejen operní diváci, ale i odborná kritika – její kultivovaný tón s krásnými výškami a pianissimem a citlivé ztvárnění této křehké dívčí postavy.
Vynikla také jako Alžběta v Tannhäuserovi R. Wagnera a Eva v Mistrech pěvcích norimberských téhož skladatele, Antonia v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha, Liu v Turandot G. Pucciniho, Michaela v Carmen G. Bizeta, Žofie v Růžovém kavalírovi R. Strausse, Maddalena di Cogny v opeře Andrea Chenier U. Giordana, Amelie Grimaldi v Simonu Boccanegrovi G. Verdiho.
Ve Smetanových operách ztvárnila vynikající Mařenku v Prodané nevěstě, Vendulku v Hubičce, Anežku ve Dvou vdovách a Jitku v Daliborovi. Nejmilejší rolí Natalie Romanové je Rusalka A. Dvořáka pro její vroucnost, líbeznost a věrnost. Skvěle zpívala také Julii v Jakobínovi téhož skladatele, ve které okouzlila svým vroucím projevem.
Její zvučný soprán, mimika, muzikálnost, něha i dramatičnost se projevily zvláště v operách Leoše Janáčka – jako Šárka, Míla v Osudu, Káťa Kabanová a zejména Její pastorkyňa, o které říká: „Role Jenůfy byla jedním z významných mezníků mého uměleckého života. Znamená pro mne velikou radost a po všech těch slavných představitelkách této ojedinělé operní postavy pociťuji vždy nesmírnou odpovědnost. Moje Jenůfa byla začátkem dlouhé cesty, která se vine celým mým životem jako obtížný, ale radostný a krásný úděl.“
Byla obsazována i do rolí soudobých oper jako byla Holka z přístavu v Atlantidě K. Horkého, Milka v opeře Juro Jánošík J. Cikkera, Soňa v opeře Semjon Kotko S. Prokofjeva a dalších.
Účinkovala s velkým úspěchem v sedmdesáti inscenacích nejen na domácí scéně, ale také v Národním divadle v Praze, Slovenském národním divadle a v řadě dalších operních divadel. Pro její vynikající interpretaci operních postav byla obsazována do inscenací i v zahraničních divadlech, kde ztvárnila Káťu Kabanovou a Jenůfu v Její pastorkyni L. Janáčka a Lízu v Pikové dámě P. I. Čajkovského a řadu dalších rolí.
Za svou významnou uměleckou práci získala řadu ocenění, například Cenu literárního a hudebního fondu za ztvárnění Míly v Janáčkově Osudu, Cenu města Brna a další.
Natálie Romanová se věnovala též koncertní činnosti a byla vyhledávanou sólistkou v oratoriích a kantátách.
V současné době stále vyučuje zpěv na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně a předává svoje umělecké a lidské zkušenosti mladé pěvecké generaci.
Děkujeme vzácné umělkyni za všechny krásné a nezapomenutelné role, které obohatily domácí i zahraniční scény.
Poznámka redakce: V širší nominaci na Cenu Thálie skončili tři sólisté Národního divadla Brno. V oboru Činohra – mužský herecký výkon Tomáš Šulaj za roli Borise Berezovského v inscenaci Vlastenci. V recenzi nazvané Vlastenci nepřestávají hýbat Ruskem z 12. ledna 2025 (viz na jiném místě) jsme tuto nominaci doporučili, předpověděli. V oboru Balet, tanec a pohybové divadlo byla nominována Chanell Cabrera Sansón za roli Kitri v inscenaci Don Quijote a také Anna Yeh za roli Roxany v inscenaci Cyrano de Bergerac.