Pocta pro pěvkyni Natálii Romanovou

Jedna Cena Thálie za rok 2025 přece jen putovala do Brna

Na slavnostním večeru v sobotu 1. listopadu na scéně Národního divadla převzala operní pěvkyně Natálie Romanová Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opera. Byla jedinou zástupkyní Brna, kterou Herecká asociace vybrala k této poctě. Další tři jména z Brna – viz poznámku na konci textu – byla v širší nominaci. Večer 32. ročníku Cen Thálie moderoval herec Miroslav Hanuš.

Natálie (někdy uváděna jako Natalie i Natalia) Romanová se narodila 7. prosince 1944 v Černovicích (Severní Bukovina na území tehdejšího Sovětského Svazu). Její rodiče bojovali v armádě generála Ludvíka Svobody a po roce 1945 žili v Československu v Bohosudově u Teplic.

Rodiče podporovali její zájem o hudbu, které se chtěla věnovat profesionálně.

„Hudbu jsem milovala od útlého dětství. Hrála jsem na klavír, trumpetu a bicí nástroje. Všechno to našlo uplatnění v dětské dechovce. Hrála jsem také na varhany, ale ústředním motivem byl již od dětství zpěv.“

Po absolvování pražské konzervatoře, kde studovala u prof. Konstantina Karenina, nastoupila do operního sboru Národního divadla v Praze.  Pak přešla jako sólistka do opery v Ústí nad Labem, kde získala nesmírně cenné jevištní zkušenosti. Její první rolí byla Mařenka v Prodané nevěstě B. Smetany. Zde ji objevil operní režisér Václav Věžník a pozval ji k hostování do brněnské opery, kde zpívala Mařenku v Prodané nevěstě a titulní postavu ve Verdiho opeře La traviata.

Po úspěšných pohostinských představeních přešla v roce 1977 do brněnského angažmá, kde vytvořila mnoho rolí českého a světového repertoáru a brzy se stala oblíbenou pěvkyní této operní scény. Ze světových oper to byla Pamina v Mozartově Kouzelné flétně, lyrická Taťána v Čajkovského Evženu Oněginovi, Gilda ve Verdiho Rigolettu či Desdemona v Othellovi téhož skladatele, Donna Anna v Donu Giovannim W. A. Mozarta, titulní role v Madame Butterfly G. Pucciniho, Leila v Lovcích perel G. Bizeta, ve které podmanila svým vroucím přednesem. Její životní rolí je Mimi v Pucciniho Bohémě. V této roli ji obdivovali nejen operní diváci, ale i odborná kritika – její kultivovaný tón s krásnými výškami a pianissimem a citlivé ztvárnění této křehké dívčí postavy.

Vynikla také jako Alžběta v Tannhäuserovi R. Wagnera a Eva v Mistrech pěvcích norimberských téhož skladatele, Antonia v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha, Liu v Turandot G. Pucciniho, Michaela v Carmen G. Bizeta, Žofie v Růžovém kavalírovi R. Strausse, Maddalena di Cogny v opeře Andrea Chenier  U. Giordana, Amelie Grimaldi v Simonu Boccanegrovi G. Verdiho.

Ve Smetanových operách ztvárnila vynikající Mařenku v Prodané nevěstě, Vendulku v Hubičce, Anežku ve Dvou vdovách a Jitku v Daliborovi. Nejmilejší rolí Natalie Romanové je Rusalka A. Dvořáka pro její vroucnost, líbeznost a věrnost. Skvěle zpívala také Julii v Jakobínovi téhož skladatele, ve které okouzlila svým vroucím projevem.

Její zvučný soprán, mimika, muzikálnost, něha i dramatičnost se projevily zvláště v operách Leoše Janáčka – jako Šárka, Míla v Osudu, Káťa Kabanová a zejména Její pastorkyňa, o které říká: „Role Jenůfy byla jedním z významných mezníků mého uměleckého života. Znamená pro mne velikou radost a po všech těch slavných představitelkách této ojedinělé operní postavy pociťuji vždy nesmírnou odpovědnost. Moje Jenůfa byla začátkem dlouhé cesty, která se vine celým mým životem jako obtížný, ale radostný a krásný úděl.“

Byla obsazována i do rolí soudobých oper jako byla Holka z přístavu v Atlantidě K. Horkého, Milka v opeře Juro Jánošík J. Cikkera, Soňa v opeře Semjon Kotko S. Prokofjeva a dalších.

Účinkovala s velkým úspěchem v sedmdesáti inscenacích nejen na domácí scéně, ale také v Národním divadle v Praze, Slovenském národním divadle a v řadě dalších operních divadel. Pro její vynikající interpretaci operních postav byla obsazována do inscenací i v zahraničních divadlech, kde ztvárnila Káťu Kabanovou a Jenůfu v Její pastorkyni L. Janáčka a Lízu v Pikové dámě P. I. Čajkovského a řadu dalších rolí.

Za svou významnou uměleckou práci získala řadu ocenění, například Cenu literárního a hudebního fondu za ztvárnění Míly v Janáčkově Osudu, Cenu města Brna a další.

Natálie Romanová se věnovala též koncertní činnosti a byla vyhledávanou sólistkou v oratoriích a kantátách.

V současné době stále vyučuje zpěv na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně a předává svoje umělecké a lidské zkušenosti mladé pěvecké generaci.

Děkujeme vzácné umělkyni za všechny krásné a nezapomenutelné role, které obohatily domácí i zahraniční scény.

Poznámka redakce: V širší nominaci na Cenu Thálie skončili tři sólisté Národního divadla Brno. V oboru Činohra – mužský herecký výkon Tomáš Šulaj za roli Borise Berezovského v inscenaci Vlastenci. V recenzi nazvané Vlastenci nepřestávají hýbat Ruskem z 12. ledna 2025 (viz na jiném místě) jsme tuto nominaci doporučili, předpověděli. V oboru Balet, tanec a pohybové divadlo byla nominována Chanell Cabrera Sansón za roli Kitri v inscenaci Don Quijote a také Anna Yeh za roli Roxany v inscenaci Cyrano de Bergerac.

Autor článku:
Fotografie:
Archív NDB. Na snímku Natálie Romanová při oslavě svých loňských 80. narozenin.

Štítky

2023anketaarcheologiearcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechappeninghasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika