Rozverný Falstaff na jevišti Janáčkova divadla je dílem Ondřeje Havelky

Operu Falstaff složil Giuseppe Verdi jako svoje poslední dílo, ve kterém začal úplně znovu a jinak. Žádné uzavřené vypjaté árie na italský způsob, ale naopak jiskřivá, plynule tekoucí hudba, zurčící v rytmu temperamentních komických výstupů a bublajících ansámblů. Osmdesátiletý skladatel, který měl za sebou plodný a úspěšný život, chtěl najednou psát jinak. Psal Falstaffa pro sebe, pro svoji radost z hudby a z toho, že konečně píše komickou buffo operu.

Co na jevišti vypadá lehce a nadýchaně, co jiskří vtipem a radostí, to není vůbec nic jednoduchého. Vyžaduje to daleko větší úsilí, soustředění, nápady a jejich realizace je mnohem obtížnější. Režisér Ondřej Havelka to jako zkušený profesionál moc dobře ví a přistoupil k režii díla se vší zodpovědností. Obsazení rolí zaručovalo jak výsostné pěvce, kteří jsou schopni bláznivých hereckých akcí, při zachování kvalitních pěveckých výkonů. To vše se v brněnské inscenaci povedlo.

Scéna Martina Černého je poplatná alžbětinskému divadlu a její postavení na točně umožňuje rychlé změny jednotlivých obrazů. Strohá hostinská místnost pro Falstaffa poslouží jen malým otočením i jako pokoj paní Alici Fordové. O přestávce vyroste v centru jeviště obrovský strom, Hernův dub, který funguje jako efektní kulisa pro čarodějnický večer, tolik podobný Snu noci svatojánské. Krásné a efektní historizující kostýmy dam podle návrhů Jany Zbořilové doplňují ledabylé, ale vypovídající oděvy mužů, zejména Falstaffa.  

Doubravka Součková, Markéta Cukrová, Pavla Vykopalová a Jana Hrochová (zleva).

Základem opery je samozřejmě hudba, kterou zahrál orchestr Janáčkovy opery s espritem a s profesionálním zápalem, pod vedením dirigenta Ondřeje Olose. Sbory připravil sbormistr Pavel Koňárek. Záludné ansámbly čtyř dam a čtyř mužů, které se vzájemně prolínaly a doplňovaly, vyšly na výbornou a závěrečná fuga „..všechno na světě je žert a šprým..“ svedla dohromady všechny postavy, jejichž hlasy se prolínaly a soupeřily spolu, aby se sešly v závěrečných taktech. Obsazení jednotlivých postav bylo velmi výstižné a všichni si své role jak náleží užívali.

Bodrým, nadutým a poživačným Falstaffem byl španělský barytonista Luis Cansino. Postupně jeho hlas sílil a mohutněl a jeho postava dostávala stále větší charisma. Dokázal ji udělat humornou a pod samolibou a nafoukanou slupkou odhalil sympatického chlapíka. Hlasově obsáhl roli i prostor hlediště barevným hlasem a dal roli věrohodnost. Vyváženým protihráčem mu byl italský barytonista Damiano Salerno se sonorním barytonem v roli pana Forda, žárlivého manžela. Paní Alici Fordovou ztvárnila s jiskřivým smyslem pro humor a s krásným pevným sopránem Pavla Vykopalová. Paní Meg Page si vychutnala Markéta Cukrová, s melodickým altem, která vytěžila komiku z předstírané slepoty, která někdy byla trochu za hranou. Mrs. Quickly představovala Jana Hrochová, předstírající opileckou veselost, která jí dávala příležitost, aby se v roli herecky vyřádila. Mladičkou dceru Fordových Nannettu zpívala Doubravka Součková. Role sice nevelká, přesto mladá sopranistka ji dokázala využít k předvedení krásného hlasu a sladkého piána ve výšce. Jejím nápadníkem byl v roli Fentona Daniel Matoušek, který překvapil jasně znějícím zářivým tenorem v lyrickém ariosu i okouzlujícím exteriérem. Dvojice Falstaffových sluhů si užila spíše hereckých, než pěveckých akcí a jako komická dvojice se skvěle doplňovali. Roli Pistola si užil Jan Šťáva a Bardolfem byl Vít Nosek. Komickou roli dr.Cajuse si užil Berk Dalkilic a mimickou postavu hostinského představoval Pavol Seriš.  

Inscenace Falstaffa je díky režii Ondřeje Havelky naplněná neutuchajícími hereckými akcemi, které na sebe bezprostředně navazují a posouvají jedna druhou do další akce. Vzniká tak iluze alžbětinského divadla, které ale zůstává vkusné a na úrovni a to i v choulostivých situacích. Vrcholem je scéna ukrytí Falstaffa do koše s prádlem a hozeným do propadla s veškerou parádou a zvukovými efekty. Závěrečná fuga uzavírá představení s radostnou náladou a profesionálním zápalem. Falstaff je představení, které si užijí všichni, obecenstvo i herci a má šanci se stát repertoárovým lákadlem pro rodinnou návštěvu divadla.   

Autor článku:
Fotografie:
Marek Olbrzymek. Na snímku Luis Cansino v titulní roli a Berk Dalkilic v roli dr. Cajuse.

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika