Setkání s Beethovenem – Prostřednictvím baletu Národního divadla Brno

Beethoven – v podání baletního souboru NdB ve spolupráci se zdejším souborem opery. Zpracovat takto téma bylo dlouhodobým záměrem šéfa baletu Mária Radačovského. Inscenace byla připravena k 250. výročí narození skladatele. Covidová pandemie zapříčinila, že premiéra se konala s ročním zpožděním (13. 11. 2021), za velmi příznivého přijetí a ohlasu publika i zřetelně převažující pozitivní odezvy hudebních kritiků a recenzentů.

M. Radačovskému – choreografovi, současně režiséru inscenace, se podařilo připravit velmi zajímavé a přitažlivé představení, spojující výběr z významných děl Beethovena s moderním baletem a jeho výrazovými prostředky. Hudebního génia zastihujeme ve stáří, sužovaného hluchotou a blízkostí smrti, přesto vzdorujícího a bojujícího s fatálním handicapem a neodvratností konce. Jeho, vlastně interní souboj, je přiblížen téměř neustálým střetem s andělem smrti, který ho pronásleduje, nedopřává klidu.   

Zajímavé je řešení scény, zvětšené pro balet. Orchestr přesídlil z místa tradičního orchestřiště na vyvýšené místo v pozadí. S hudebníky, sic vzdálenějšími, získávají tak diváci vzájemný přímý kontakt. Hudbě to, myslím, nijak neublížilo, snad i přispělo či umocnilo její působnost. Orchestr pod taktovkou Jakuba Kleckera, samozřejmě sbor a sólisté pěveckých partů v Ódě na radost – Daniela Straková Šedrlová, Jana Hrochová, Martin Šrejma a David Szendiuch mají nespornou zásluhu na celkovém vyznění a úspěchu inscenace. Scéna Jaroslava Milfajta dotvořila atmosféru „rekvizitami“ spjatými s hudbou. Především mobilními kvádry, pokrytými notovými záznamy. Stávají se prostředkem k souboji skladatele s démonickým protivníkem, i místem zajímavé možnosti tanečního zpracování. Zde se odehrávají opakující se střety Beethovena s výsměchem a destruktivní silou mocného soupeře: Smrtí a Hluchotou.  – Tvorba proti zmaru v tanečním provedení plném dynamiky. Zde posloužily i partitury, v představení se uplatňují i další symboly hudby, a chybět nemůže klavír. Koncertním mistrem byl Dennis Schneiderka.

Titulní role, náročné i na herecký projev, se skvěle chopil Petr Hos. Neúnavným, sugestivně působícím sokem byl Thoriso Magongwa. Soubojem prolínají Beethovenovy vzpomínky na dřívější události, baletními výstupy vstupují do děje blízké osoby. Matka – i Anděl (výrazná Nashua Mironova), také protipól: otec (Vladzimir Ivanov). Důležitou roli zastávají životní lásky. Jsou tři: ta první (Emilia Vuorio), mladá láska (Eriko Wakizono) a osudová (Kamila Sizinceva). Diváci jistě ocení jednotlivá tanečníprovedení, včetně vyjádření rozdílností povah, a vztahu ke skladateli. Toho v čase mládí přesvědčivě ztělesnil Arthur Abram. Ocenění náleží sborovým výstupům, které přidaly na barevnosti inscenace a akcentovaly dramatické pasáže. Zcela v závěru se uplatní i Shoma Ogasawara jako Lucifer.

Za ne šťastnou však považuji právě závěrečnou část inscenace. Rozumím záměru,který si přál podtrhnout a obrazně dramaticky rozmáchle zobrazit věčný svár „dobro – zlo“ a „tvořit – bořit“, ten ovšem předtím, snad prostěji i nosněji přiblížil samotný vnitřní boj titulního hrdiny. Jako vyvrcholení celého dramatu se přirozeně nabízí 9. symfonie s majestátní hudbou Beethovena na Schillerovu Ódu na radost. Rušivě zasáhla koncepce kombinující projekcí (spíše „plakátovou“), s mnohočetným děním a ruchem na jevišti, jehož bylo, až příliš. Na účinnosti a vyznění, jinak výborné a působivé inscenace, dle mého názoru, tato přemíra při snaze o „aktualizaci“ spíš neprospěla. Realizátoři sami ostatně zvolili další finále. Laděním kontrastně zcela jiné, též silné a působivé – PatetickouKlavírní sonáty v mistrném, jímavém podání Ivo Kahánka provázejícího tanec syna s matkou.

Představení, stavící na Beethovenově hudbě, prostředky soudobého baletu přibližuje osobnost skladatele i uzlové body jeho života. Jako celek je zajímavou i strhující inscenací M. Radačovského, také příkladem těsné a úspěšné spolupráce dvou souborů NdB. Má potenciál oslovit a zaujmout mladé vnímavé diváky, kteří dosud klasickou hudbu nemusí, před vstupem na operu či balet zatím přešlapují, váhají.

Představení zakončil spontánní dlouhý potlesk ve stoje, s množstvím zvolání upřímného uznání a obdivu za velký zážitek. To, které jsem navštívil, se konalo 13. února. Všem únorovým přidává na lesku i prožitku klavírními sóly, již vzpomenutý hvězdný host – Ivo Kahánek. Chybět nebude na zbývajících dvou – 23. a 24. 2. 2024.

Autor článku:
Fotografie:
Archív Národního divadla Brno

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika