Svěžest stará 280 let

K inscenaci Sluha dvou pánů v činohře Národního divadla Brno

Dvě práce – no kdo to dneska má? O aktuálnosti stoletími prověřené Goldoniho komedie Sluha dvou pánů předem nepochyboval snad žádný z návštěvníků první letošní premiéry brněnského Národního divadla. Zaplněné Mahenovo hlediště opanoval aplaus hned při úvodní scéně po nečekaném přemetu Viktora Kuzníka v titulní roli. Svého Truffaldina vystavěl na pohybové rtuťovitosti, čímž se vymezil vůči věhlasné Donutilově kreaci, široce známé díky televiznímu záznamu legendární pražské inscenace Ivana Rajmonta. Oproti poslednímu brněnskému uvedení, zasazenému do současnosti (MDB 2000, r. Zdeněk Černín), šel režisér Martin Glaser vstříc tradičnějšímu pojetí Commedie dell’arte. Vsadil na extravagantně barokní kostýmy výtvarníka Martina Chocholouška, podtrhujícím strohost scény Petra Vítka.  Nabídnutou možnost jejich výraznějšího zapojení do dějových zvratů  nejvíce využila Tereza Groszmannová v roli Smeraldiny, když účinně skloubila u ní neběžnou hlasovou exaltovanost se strojeností loutky. Goldoniho geniální kus, založený na kontrastu a prolínání fyzického hladu s hladem po lásce, si přímo žádá svěží střídání obrazů, kdy aktuální kreaci ostatní postavy aktivně sekundují. Protiváhu ztřeštěnostem důsledně držel ve figuře rozšafného hostinského Martin Sláma, serióznost kupce Pantaloneho (Petr Kubeš) vynikla zejména vedle vypočítavosti právníka Lombardiho (Petr Bláha). Vnějškové extravaganci rudého poslíčka zůstal mírně dlužen Roman Blumaier. Zaláskovanost Florinda (Ivan Dejmal) a Beatrice (Zuzana Černá), podobně jako Clarice (Lenka Netušilová) k Silviovi (Jakub Svojanovský) zatím nedozrála k jednoznačné přesvědčivosti. Rovněž spád představení, zejména v kontrastu k úvodním vichru, ve finále ztrácel na svěžesti, partnerské štěstí dvojicím jako by spadlo z nebe. Commedia dell’arte si žádá minuciózní sehranost aktérů. Většina nastudování Tartuffových nesnází, pokud čerpaly z této pokladnice komediální klasiky, zrála v reprízách. Kuvé sestavené Martinem Glaserem k tomu veškeré předpoklady má.

Autor článku:

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika