
The Addams Family je legrační horor
Nabízí Městské divadlo Brno na své Hudební scéně
Své pověsti skvělé muzikálové dílny nezůstává Městské divadlo Brno nic dlužno. V sobotu 28. října uvedlo v premiéře na Hudební scéně hororovou muzikálovou komedii o podivínské rodince Addamsových. Podívaná pro všechny generace; skvělá výprava, nápadité kostýmy, podmanivá hudba, herecké a pěvecké výkony. Pod anglickým názvem The Addams Family se mluví i zpívá v češtině, pohybujeme se ovšem v New Yorku někdy v minulém století.
Addamsovi jsou trochu jiní, divák se baví. Žijí v tajemném domě kdesi za městem v blízkosti hřbitova a libují si v morbidním humoru. Černě laděným oblečením se odlišují od bílých až béžových kostýmů svých předků, kteří vystoupí z hrobky. Je to šestnáct mužských i ženských postav tančících a zpívajících. Kostýmy z dílny Andrey a Adély Kučerových vytvářejí barevný celek, ale každý kostým je originální. Představují letce, vojáka, nevěstu, mladou dívku v sombreru, jeskynního muže, gamblera, kurtizánu, conquistadora, neandrtálce, holky ze saloonu…
Začalo to v roce 1938 komiksem jistého Charlese Addamse, když se v časopisu The New Yorker objevili příslušníci rodiny Addamsovy. A vydrželi tam se svým kreslířem až do jeho smrti v roce 1988. V šedesátých letech inspirovali Addamsovi tvůrce hraného televizního seriálu. Vznikly ještě další animované seriály i celovečerní filmy, zatím poslední je z roku 2019 a vloni se objevilo prvních osm epizod seriálu Wednesday, podle jména dívky z rodiny Addamsovy.
A jak už to v Americe často bývá, atraktivního tématu se chopili pánové od muzikálu. Libreto k němu napsali matadoři (jak uvádí dramaturg Městského divadla Brno Miroslav Ondra) broadwayských muzikálů Marshall Brickman a Rick Elice, hudba a písňové texty vyšly z dílny Andrewa Lippy. Jeho podmanivé melodie jsme slyšeli už v muzikálu Velká ryba (Big Fish), premiéra byla v dubnu 2023. V hudbě k The Addams Family uším diváka lahodí swing, jazz i pop. Muzikálová podoba Addamsových nastoupila na úspěšné tažení Spojenými státy. Odpíchla se roku 2009 v Chicagu, o rok později v New Yorku. Následovaly ceny, rekordy návštěvnosti.
Imunní nezůstalo ani Česko. Poprvé byl muzikál The Addams Family uveden v Hudebním divadle Karlín, vydržel tam od listopadu 2014 až do letošního dubna. Také v Brně naznačují ohlasy diváků po první i druhé premiéře (29. října) velký úspěch. Nešetří se superlativy na adresu účinkujících, výtvarníků i autorů. „Brno si drží svou kvalitu a nastavuje hodně vysokou laťku muzikálu v ČR, které se ostatní divadla ani nepřibližují,“ napsal kdosi do diskuse pro I-DIVADLO.CZ.
Představení stojí na dialozích tří dvojic. Gomeze a Morticie Adamsových. Na druhé premiéře, kterou jsem navštívil, hráli Jiří Daniel a Andrea Zelová. Jsou kouzelní. Hned vás uvedou do komedie, máte pocit, že vidíte oživený komix. Hra má i vážnější momenty, napětí a zvraty. Oba perfektně zvládají mluvené slovo i zpěv. Daniel je šarmantní i noblesní, také Zelová nádherně zpívá a oslňuje i svým ženským půvabem a pohybem. Nejinak tomu nepochybně je i u alternujících Adama Kaňáka, Alana Novotného a u Svetlany Janotové a Terezy Navrátilové. Další dvojicí jsou Mal a Alice Beinekovi, rodiče Lucase, jehož hereckou partnerkou je Wednesday Addamsová. Druhá premiéra patřila Marku Kolářovi (alternace s Robertem Jíchou) a Lucii Bergerové (Lenka Janíková) a Šimonu Fikarovi (Adam nebo Josef Gazdík) s Klárou Ondrůškovou, která se střídá s Esther Mertovou. Také oni potěší diváka písněmi plnými vášně i komediálními scénami. Vše se nakonec motá kolem nejmladší dvojice Wednesday a Lucase, dopadne to dobře, jako v americkém muzikálu. „Buď jako Addams a buď… … svůj!,“ zpívají v závěru všichni.
Milou komediální postavou je černě oděný majordomus Lurch, vlastně zombie s výrazně namaskovaným obličejem, s tmavým zvýrazněním očí (jako všichni předkové Addamsových!). Chodí na vysokých dřevácích, jeho výšku prodlužuje umělá kštice a místo řeči za smíchu obecenstva nádherně chrčí. Autoři jej nicméně nechají zazpívat krásnou píseň. O roli se dělí špičkoví herci a zpěváci Igor Ondříček s Ladislavem Kolářem.
Do koloritu Addamsovic rodiny patří ještě stále něco glosující babička, romanticky laděný strýček Fester a kluk Pugsley, bratr Wednesday. V těchto postavách se střídají oblíbené herečky Marta Matějová s Evelínou Studénkovou (do babiček mají daleko, u maskérů krásně zestárly) stejně tak Oldřich Smysl s Tomášem Sagherem a Matyáš Mičulka s Kryštofem Helbichem nebo Petrem Horkým. Mičulka, jehož jsem viděl, se své role rozverného kluka zhošťuje s nadšením a milým zaujetím. Jeho hlas je zvučný a čistý, do mutování má ještě daleko.
Pro rychle se měnící scény využil již zdomácnělý Christoph Weyers pohyblivé makety architektury starého amerického města, určitě si porozuměl s režisérem Stanislavem Slovákem a s choreografem Martinem Packem. Scénu dokreslují projekce Petra Hlouška. Orchestr hraje pod taktovkou Zkušené Emy Javorové nebo Františka Šterbáka, oba se podíleli také na přípravě sborových scén a vůbec na hudebním nastudování. Nový překlad se zachováním spousty vtipných replik pořídila Zuzana Čtveráčková.