V Brně máme dva Hamlety na jedné scéně

K první premiéře nové sezóny v Městském divadle Brno

Všichni milovníci divadla v Brně vědí, že v Městském divadle Brno (MDB) mají dva Hamlety. I ti, kteří toto skvělé představení dosud nenavštívili. Informace se velmi rychle rozšířila. Tedy dva kralevice dánské v jednom představení. Hamleta I a Hamleta II. S originálním nápadem přišel divadelní mág, režisér a ředitel divadla Stanislav Moša. Jinou extravaganci nečekejte, žádná Ofélie s těhotenským průkazem či něco podobného objevujícího se na tuzemských i cizích jevištích. Moša, rovněž autor úpravy, ctí velkého alžbětince.

Navštívil jsem první reprízu v pondělí 11. září. Obecenstvo ve vyprodané Činoherní scéně ani, takříkajíc, nedutalo, byť je představení delší.

Hamleta římská jedna hraje čerstvá posila souboru (od léta 2022) Martin Mihál, diváci jej už znají z více rolí. Hamleta římská dvě vystihuje zkušenější a spíše komediální herec Michal Isteník. Mluví oba současně, nebo mají vlastní monolog, hovoří také mezi sebou. Shodují se, že takové pojetí je pro ně náročnější. Pro diváka ovšem naprosto úžasné. Stanislav Moša o svém nápadu píše v programové brožuře: „Jako student jsem miloval Hamletovy monology stejně jako celou onu geniální Shakespearovu hru a už tehdy mi v hlavě zněly dva Hamletovy hlasy, které se spolu hádaly a jindy zase sdílely stejný názor. Tak, jak to všichni velmi dobře známe z našich dobrodružných životů, v nichž nás střídavě opanovávají dva různí našeptavači.“ Hamleta II vnímá Moša jako alter ego vážnějšího a hloubajícího Hamleta I. „Inscenace dostala jinou dynamiku v tom, jak se ti dva na jevišti střetávají, křesají o sebe,“ sděloval režisér novinářům. Divákům napovídá již podtitul inscenace: Hádala se duše s tělem.

Rozpolcená titulní postava je tak mnohem plastičtější, její pocity i akce jsou bohatější než při sólovém Hamletovi. Mnohé scény jsou komičtější (společná gesta a pohyby), i když jde o vážný obsah. Isteník dává své postavě, jak jinak, dávku svého krásného poťouchlého humoru, ale ne zase tolik, aby urazil autora a milovníky jeho dramat. Mihálově tváři dodávají vážnější ráz nápadné brýle. Mladý herec příjemně překvapil, jak se zhostil náročné role.

Jiří Josek, jehož překlady využívá Městské divadlo Brno již řadu let, píše o Hamletovi: „Je to hra otázek. Najdeme jich v textu téměř pět set. A velkou otázkou zůstává dodnes hra sama. Je tajemná jako Mona Lisa, k níž ji kritici přirovnávají. …Do povědomí diváků patří jako živá a aktuální výzva…“ Možná je to složitou dobou, že na českých jevištích bude v začínající sezóně uvedeno celkem šest inscenací Hamleta, nad Svratkou uvidíme od května 2024 toto drama i v Národním divadle Brno. Ovšem bez špičkových herců by náročný, a pro mnohé známý text, diváci nepřijali. V MDB patří obdiv Petru Štěpánovi v roli Claudia, Hamletova strýce. Vrcholný je v monologu, kdy Claudius, hnán výčitkami svědomí, promlouvá sám k sobě o zločinu, vraždě  Hamletova otce. (V hrudi černé jak smrt má duše je jak v blátě – čím víc šlape, tím hloub se propadá. Andělé, pomoc!) Dech se tají při výstupech ducha zavražděného krále v podání Petra Halberstadta. Jeho podmanivý hlas i vhodně zvolený šedivě lesklý kostým vše dokreslují. Aleně Antalové sluší nevděčná role Gertrudy, královny a Hamletovy matky. Herecky výraznými postavami jsou též Polonius Viktora Skály a jeho syn Laertes, jehož hraje další zkušený bard Kristian Pekar. Své umění má možnost rozehrát Eliška Skálová jako Ofelie. Její blouznění je naprosto věrohodné. Dobrou volbou byli Jan Brožek a Rastislav Širila jako Hamletovi bývalí spolužáci Rosencrantz a Guildenstern. Ostatní prominou, nebudu všechny jmenovat.

Potlesk rovněž zaslouží fakticky již kmenový výtvarník Christoph Weyers. Scénu ohraničil vysokými štíhlými čtyřbokými hranoly, které se podle situace různě zbarvují podle scénáře světelného designu Davida Kachlíře. Ve vyhrocených situacích jasnou červení, jindy modrou, bílou. Pozorný divák slyší ke konci hry, že jsou to solné sloupy. („Je po mně. Vysvětli těm solným sloupům, co se tu vlastně stalo,“ promlouvá umírající Hamlet I k Horaciovi. Hraje rovněž skvělý Daniel Ryneš.) K dynamice představení přispívají někdy až nečekané pauzy v úplné tmě, končící výrazným rozsvícením sloupů.

Andrea a Adéla Kučerovy oblékly většinu postav do černých kostýmů, některé jsou z imitované kůže. Jen dva herce a jednu herečku, kteří v Elsinoru hrají představení, v němž předvádějí zavraždění Hamletova otce, jsou oblečeni v pestřejších kostýmech. 

Hudba Mirko Vuksanoviće rámuje další z vydařených představení Městského divadla Brno.

Autor článku:
Fotografie:
Foto archív MDB. Martin Mihál (vlevo) a Michal Isteník jako Hamlet I a Hamlet II.