Stoletá Liška Bystrouška, stále svěží. Okouzlila při slavnostním závěru

Ještě k festivalu Janáček Brno 2024

Tou nejlepší tečkou za festivalem Janáček Brno 2024 bylo připomenout stoleté narozeniny Janáčkovy Lišky Bystroušky, a to zařazením úspěšné inscenace, kterou zahajovala brněnský janáčkovský festival v roce 2018.

Nemám rád módní slova, která se rychle ujmou a dokolečka, kde jen trochu jde, opakují. Učiním výjimku. Dalo by se říct, že opera o Bystroušce je pro Brno, až „ikonickou“.

Autor původního příběhu, Rudolf Těsnohlídek, situoval děj, vycházející na pokračování v Lidovkách do bílovických lesů v nejtěsnější blízkosti Brna. Kde jinak by se Bystrouška mohla rozezpívat coby operní pěvkyně, a hned v titulní roli, jak zde. To bylo o světové premiéře před vzpomenutou stovkou let, na scéně dnešního Mahenova divadla. Možná nejslavnější liška snad na světě, otevírala v roce 1965 „nové divadlo“, dnes Janáčkovo. (Docela dlouho se v Brně říkalo, jdeme do „nového“). Zahajovala, jak již řečeno, festival v roce 2018, kdy se divadlo, opět jako nové otevíralo po velké rekonstrukci.  Režisérem inscenace byl Jiří Heřman, umělecký šéf opery, dirigentem Marko Ivanovič, šéfdirigent, též brněnské opery. Oba a další i při letošní – závěrečné. Jenže závěr to tak docela nebyl, festivalové dozvuky přinesly možnost návštěvu repríz. Jistě z důvodů provozních, snad i z příčin hlubších, totiž, že Bystrouškou koloběh ani obyvatel lesa nekončí. V příběhu zůstává přece její malá, ta příští, kterou si tentokrát pan revírník opravdu ochočí (a liščátko si tentokrát ochočí jej a na svou stranu získá snad i paní revírníkovou).

Bystrouška, jak ji vnímám, a není v tom pranic originálního, není tím jasně vyhraněným, až klasickým dramatem jako například Její pastorkyňa. Janáček při své hudbě, velmi hutným, sporým slovem vystihuje věčný koloběh lidského bytí a existence v příbuznosti i spjatosti s tím v lesní volnosti, člověkem ovšem spravovanou. Janáčkova síla je zde nejen v tomto šťastném propojení do jisté míry daném původní předlohou, ale především jeho meditativností nad lidskou sudbou, ovšem i všeho živého, nejpůsobivěji s jistou nostalgií v závěru díla, prolínající však celým dějem opery.  Nejen síla a sdělnost hudby, ale i přiléhavé, velmi vážené slovní výrazivo promítá do dějů, prostých lidí zrcadlícím však drama všelidské v podstatě téhož vnímaného bytí, ono plynutí pryč a neznámo kam, dosud jsoucí, již však s vědomím mizícího, uplývajícího.

Poslední dosud brněnská inscenace otevírá děj v brněnské vile Dagmar postavené dle projektu Bohuslava Fuchse (bez nároku na honorář). Evokuje známý příběh spisovatele Těsnohlídka, který před Vánoci roku 1919, s přáteli procházkou v lese u Bílovic nalezli opuštěné malé děvčátko. Pro spisovatele to byl podnět ke sbírce pod vánočním stromem republiky v roce 1924. Těsnohlídek se inspiroval příkladem z Dánska a přenesl tento zvyk na náměstí našich měst. Z výtěžku sbírky byl postaven domov pro opuštěné děti – Dagmar, dle dobrotivé dánské královny, dcery Přemysla Otakara I. Jako dětský domov funguje nepřetržitě, a třeba říct, že i v minulosti, kdy převažovala větší zařízení, byl Dagmar s menším počtem dětí i přístupem blízký domovům rodinného typu.

Scéna v úvodu opery přibližuje krátce filmovou projekcí vznik dětského domova, živě na scéně množství děti s četnými pěknými hračkami, vychovatele a dospělý personál. Vše se rychle mění v prostředí, v němž se odehrává vlastní děj, dospělí i děti se mění v aktéry Janáčkova hudebního i slovního ztvárnění příběhu. V souladu s tím živé bytostí, ať již lidské dospělé, tak dětské, využití hraček, masek a celkově pěkného a čitelného ztvárnění podob obyvatel lesa je často pestrou i akční podívanou. V některých chvílích je na velkém jevišti docela nahuštěno. Děti se v inscenaci velmi dobře uplatňují, a inscenátoři počítají také s dětskými diváky. (Samozřejmě, doprovod a výklad dospělého těm menším je na místě). 

Ocenění zaslouží celý inscenační tým v čele s režisérem a šéfdirigentem, vyzvedl bych výraznou scénu, dotvářející děj i vystihující převažující ladění, atmosféru. Výborný je orchestr a sbory. Samozřejmě, velkým magnetem závěrečného festivalového představení (ale i následných repríz) jsou hosté v hlavních rolích. Roli Lišky Bystroušky si Kateřina Kněžíková splnila přání sehrát ji a zazpívat, výborně je naplnila hlasově, pohybově, celkovým hereckým uchopením.  Velmi známým jménem ve světě opery je manžel pěvkyně, zde revírník, – Adam Plachetka, basbarytonista pravidelně hostující ve slavných operních domech. Jeho pěvecký fundament a nosný basbaryton byl i zde zážitkem. Malou Bystroušku pěkně přiblížila Adélka Plachetková. Potlesk náležel i jí. Velmi dobré výkony podali všichni sólisté. Rád bych alespoň jmenovitě podtrhl výkony těch v přece jen větších či dvojích rolích.  –  Václava krejčí Housková (Zlatohřbítek), Petr Levíček (Rechtor/Komár), Jan Šťáva (Farář/Jezevec), Daniela Straková-Šedrlová (Revírníková/Sova), Tadeáš Hoza (Harašta).

Potlesk náleží i všem ostatním z realizačního týmu a pěveckého souboru opery Národního divadla Brno.  Brněnská inscenace Lišky Bystroušky, která uvedla Mezinárodní hudební a operní festival Janáček v roce 2018 a uzavřela ročník 2024, se nepochybně řadí k těm, které zůstanou dlouhodobě v paměti inscenátorů, aktérů, diváků a posluchačů.

Po představení v pátek 24. listopadu, v závěrečném festivalovém setkání, spíše víc neformálním, poděkoval ředitel NdB Martin Glaser všem, a je to opravdu dlouhá řada, těm, kteří se zasloužili o úspěch festivalového ročníku, stejně tak jmenovitě všem institucím i sponzorům, bez jejichž pomoci a podpory by takto významná a rozsahem mimořádná akce mezinárodního dosahu nemohla být realizována.

(Viz též Festival Janáček Brno 2024 zbořil hranice.)

Autor článku:
Fotografie:
Archív NdB. V Heřmanově pojetí Lišky Bystroušky hraje spousta dětí.

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika