Fraktále II. – Tentokrát na téma Otázka života a smrti

Galerie 13, Zadní trakt – 28. února 2025

Z galerie, která již delší čas přesvědčuje, že po delší přetržce zvedla se a ožila jak bájný pták z popela, přichází mi pozvánky na výstavy i další akce. Před časem mě zaujala, ta zvoucí na Fraktále. Bohužel, vyšlo mi až napodruhé. I tak jsem se opozdil, bylo již po úvodu i programu. Člověk má pamatovat na výjimky z pravidla, např. že všude většinou vše začne pozdě. V nevelkém, lidstvem napěchovaném prostoru mísily se tváře neznámé s neznámými, probíhala volná zábava, z níž prosakovala přátelská atmosféra. Přes ten nátřesk nebylo snadné prodrat se k vystaveným artefaktům. Pro informace i zprávu, co vše jsem zmeškal, obrátil jsem se na duši akce, současně jednu z autorek vystavených děl – Magdu Jochmanovou.

O co vše jsem takto zpozdile přišel?

Šlo o obzvlášť vypečenou akci. Fraktále zahájil tanec života a smrti – taneční mistři, manželé Brusovi, rozehráli strhující symfonii. Z psychedelické bouře, podkreslené syrovými rapovými beaty, se jejich pohyb proměnil v něžnou eleganci Flower Duet. Bouře se utišila, z chaosu vykvetla čistá fraktální harmonie. Následovala neřízená i nezřízená zábava. Přestože bylo jednohubek víc jak dost, jeden návštěvník se neudržel a hned na začátku akce pozřel jeden z exponátů Barbary Čáslavské i přesto, že byl vyčleněn ke konzumaci jiný exponát – Rubenovo čůčo. Pachatel se doznal a exponát posléze nahradil kouskem novým, který autorka pojala umělecky, tedy jako surrealistický čin – exponát spořádala. Návštěvníci se v průběhu fraktálně zapojovali, nechali se razítkovat razítky s motivy života a smrti od autora Jana Honzy Rajlicha.

Kdo, co, a jaké artefakty vytvořil a vystavil?

Monumentální Existenciální razítkovaná kompozice J. H. Rajlicha šla direktivně doslova k jádru tématu akce. Mechanická halucinace Z. Jelínka představila zrezivěliny, kdysi pohánějící cosi smysluplného, na výstavě visící ve stavu mezi existencí a zapomněním s tím, že záleží jen na nich, pro co se rozhodnou. Tento autor vystavil i Torzo kreativity, šicí stroj, kdysi plný života, nyní bojující o přežití. B. Čáslavská ve své Polarizační čtyřlogii opatřila každý z exponátů návodem, jenž neuleví bolestností z rozhodování. Prvním ze čtyř byl banán. Kde má začátek, kde konec, jak oloupat, kde začít odkusovat? Fraktální účast měl V. Houf, v zastoupení dvou hlav. Pro nemoc omluven. Konzumní exponát Rubenovo čůčo je z dílny imaginátora Jaróška Matalů, který byl na akci přizván jen proto, aby to bylo, když tak na koho svést. A když bych měla popsat své tři artefakty… Největší – Tak jak v nebi, tak i v pekle: objekt vyzývající ke vstupu, fraktálnímu propojení s univerzem a nalezení klíče k bytí. Interaktivní objekt Neváhej a kvéérkuj znejistil návodem pro blondyš, třetí Karbénix varoval: „I zkarbonizované poleno se může cítit jako Fénix, jen si musí dát pozor, aby neuvízlo v cyklu zpopelnění.“ Trpasličí smrčky, deroucí se ze spáleniště dávají však optimisticky znát, život, že cestu vždy si najde.

Jak vlastně vznikl projekt Fraktále?

To jsme jednou se Zdeňkem Jelínkem, jedním z autorů, mudrovali nad pěnivým mokem a on vyprávěl o tom, že když něco rozmontuje a pak smontuje, tak mu vždy něco zbude a ta věc dokonce funguje. Přišlo mi to jako zmar, a tak mě napadlo, že by se těm zbylým věcem mohl vdechnout nový život. Tak vznikly první Fraktále na téma Zbytné nezbytnosti. Na tuto myšlenkovou platformu navázaly i Fraktále II – Otázka života a smrti. Samotný název projektu poukazuje na samoopakující se…

To samo o sobě napovídá, že nekončí, znovu se dostaví, ovšem na jiný námět. Je to tak?

Fraktále, ač původně punkový projekt, si získává stále větší oblibu. Je tedy pravděpodobné, že budou i další ročníky – už jen proto, aby se naplnil samotný fraktální princip, který prostupuje nejen touto akcí, ale vším kolem nás.

Závěrem – Chvála hledání a nalézání

A mně zbývá dodat, že dobře tak. Projekt snášenlivý k mnohosti i různosti výtvarného vidění a ztvárnění při respektu pouze k danému tématu, rozevírá brány poznání uměleckého, až obecně lidského, k postupnému, leč soustavnému ohlodávání. Fraktálně, až na dřeň kosti, za slastným výkřikem heuréka! Člověk hledač a sběrač vrací se nám (a v nás), z předvěkého stupně do bouřlivého dneška za pomoci dříve nevídaných technických prostředků k nalezení a vykopání pokladu. Pěkné kusy možno nalézt i doma, za prahem domácnosti, v blízké přírodě, na divokých skládkách a smetištích dějin. V různých stavech metamorfózy vybízejí ku zvednutí a pozvednutí v nově rozpoznané formě existence. Úspěch provázen uznalým hvizdem či zamlaskáním úst ve vousem obrostlé tváři završí nadšené dětské aha! (Už to mám!) – Artefakt. Někdy přímo dílo, umný kus, či sestava z více nálezů. Kafkovská proměna působením prostého času, počasí a únavy materiálu.

Šťastní nálezci! Takoví jsou všichni, že každý hledá něco jiného, i když v podstatě to samé. Výtvarník přistupuje k akci s vědomím tématu. Může ovšem zasáhnout náhoda, měnící rozpracované či zamýšlené umělecké dílo v pozoruhodný artefakt. Malíři třeba naprší na vodovky, hrnek s kafé se převrhne na plátno s rozdělaným olejem, a tak podobně vznikne artefakt. Nebo převratné dílo zajímavější jak Mona Lisa v Louvru. Pokud někdo sbírá např. známky, větší vytržení zažije při pohledu do prosklené vitriny s docela malou, pro většinu nedostižitelnou prvorepublikovou známkou s jedinečným přetiskem 50 doplatit 50. A tak bychom mohli pokračovat. Ještě, že artefaktů je víc, jak ty nám blízké a hledané. Věda např. zná artefakt matoucí, pro umění, řekl bych, přitažlivý.

Fraktále některé z neomezených možností a překvapivých souvislostí naznačilo, předestřelo, nabídlo. Uměním i heuristikou prolíná blízký smysl pro humor a recesi. Ze všech oblasti, jež do okruhu zájmu a tématu nějak vstupují či lehce jen se dotýkají, nelze opomenout ekonomiku. Přídatnou hodnotou dodalo pohodové společenské setkání s příjemnou atmosférou a již vzpomenutou přemírou jednohubek. Idea projektu Fraktále má i zde oč se opřít v pokračování, periodicitě akcí, k další profilaci, či širšímu záběru. Zatím možno držet palce a těšit se na Fraktále příští.

Autor článku:
Fotografie:
Autor. Nahoře snímek ze zahájení, pod tím plakát Jana Honzy Rajlicha

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika