K brněnské výstavě Srpen 68 varující…

Jaro roku 1968 bylo obdobím velkých nadějí. Nové vedení země mělo obrovskou podporu naprosté většiny obyvatel Československa v reformách, které měly vést k ekonomické prosperitě a demokracii. Všechna očekávání zmařil noční ozbrojený vpád pěti „spojeneckých armád“, vedený početnými silami armády sovětské. „Tato noc nebude krátká“, predikoval přesně Karel Kryl písní, z níž při poslechu dodnes mrazí.

Od noci z dvacátého na jednadvacátý srpen 1968 uplynulo již 54 let. Zůstává však v živé paměti všech, kteří prožili. Dnešními pamětníky jsou ti tehdy mladí. Následující „normalizace“ zasáhla do mnoha osudů všech generací. Mladé zastihla na prahu dospělosti, v počátcích vlastní profesní dráhy. Různými způsoby se mnohým negativně promítla do životní cesty, možností uplatnění, seberealizace. Do jisté míry by se o těch tehdy mladých dalo hovořit jako o „vynechané generaci“.

Třebaže letošní výročí není kulaté, média mu věnovala značnou pozornost. Bezprostředním podnětem se stala válka na Ukrajině, která nutně oživuje vzpomínky na dávné události v Československu.

V Brně, z iniciativy skupiny tehdy mladých lidí, kteří byli svědky a účastníky zdejších demonstrací a odporu proti sovětské okupaci, byla otevřena výstava s výstižným názvem „Srpen 68 varující…“ Za jeden z cílů si kladla oslovit především dnešní mladé. Tím, který se o realizaci nejvíce zasloužil, je známý brněnský výtvarník – scénograf, grafik a ilustrátor František Borovec (1940), spolu s bratrem a také pamětníkem, Daliborem Borovcem. Původně zamýšleli rozsáhlejší výstavu, současně důstojnou vzpomínku na významnou brněnskou fotografku Aničku Peckovou (1940–2021). Ta bezprostředně po obsazení města okupanty byla v centru dění, zaostřovala a tiskla spoušť, bez ohledu na nebezpečí. Její dokumentární snímky jsou důležitou součástí sbírek Moravské galerie. S ohledem na možnosti prostoru vystavena byla jen menší část fotografií. I tak se staly nosnou částí zajímavé výstavy, přehledně a účinně koncipované. Součástí byly dobové novinové zprávy a reportáže, karikatury, letáky s výzvami k odchodu okupantů, vyjádření na podporu tehdejšího vedení.

Výstava, přibližující vypjaté srpnové dny, se konala v zadním traktu Galerie 13, na Dominikánském náměstí 6/7 v Brně. Uskutečněna byla ve spolupráci s Pamětí národaSpolu za brněnskou kulturu z. s. a s Galerií 13, za mediální podpory Studia Brno ČT. Vernisáž dne 18. srpna proběhla za účasti významných hostů, včetně bývalých primátorů města, po současnou paní Markétu Vaňkovou. Zúčastnili se i někteří z pamětníků a účastníků brněnských demonstrací proti okupaci. Hudebním vystoupením uvedl vernisáž Jiří Vondrák, známý i jako výtvarník, scénárista a spisovatel. Kurátor výstavy Fr. Borovec, nebo některý z jeho spolupracovníků, provázeli galerií i v následujících dnech, kdy se otevřela širší veřejnosti. Úspěšná výstava připomněla tehdejší obrovské společenské vzepjetí, sílu vlasteneckého cítění a celospolečenského odporu proti agresi zvenčí.  

O klíčových momentech novodobé historie se hodně diskutuje, vyskytne se i názor, že zatímco Ukrajinci se brání se zbraní v ruce, my jsme se před silnějším sklonili. Nemám v oblibě srovnání opírající se o některé styčné body, opomíjející přitom řadu podstatných rozdílů, počínaje geografickými a geopolitickými. Někdy vedou k ničemu neprospívajícímu národnímu sebemrskačství.

Srpen 1968 nebyl prohrou většiny národa a občanů republiky. Byl selháním tehdejších politických vůdců. Ustupovali krůček po krůčku, až se ocitli na opačné straně. Postupně opouštěli vše, čím si předtím získali obdiv a podporu. Vynucená „dohoda“ byla pro národ šokem a těžkým zklamáním. Mnohem horší však byly následné ústupné krůčky a kroky. Přesto se ještě celý rok národ nevzdával, všemi dostupnými prostředky dával spontánně najevo nesouhlas s okupací.

Temnou a krvavou tečkou byly události o prvním výročí 21. srpna. Zprvu pokojná, masová demonstrace mladých i velmi mladých, se změnila v otevřený střet. Nebývale tvrdou represi zastaly naše domácí ozbrojené síly. Otcové versus děti, naši proti našim… Následná „normalizace“ zejména sedmdesátých let zavedla společenské poměry a celkovou atmosféru hlouběji do minulosti. Tak, že bylo možno nostalgicky vzpomínat i naše „zlatá šedesátá“, s poměrně uvolněnou atmosférou za vlády Antonína Novotného, z něhož si národ rád tropil legraci.

Každé lidské společenství nutně a za všech dob potřebuje v čele osobnosti, kterým důvěřuje. Kompetentní a znalé, ale i zralé, rozvážné, současně rozhodné i statečné. Takové, které vstup do nejvyšších pater politiky vnímají a přijímají především jako službu své zemi a jejím obyvatelům. Nikdy nelze vyloučit hraniční situaci něčím podobnou srpnovým událostem a tlaku, jemuž byli vystaveni vůdcové pražského jara. Nebo ti, třicet let předtím, v roce 1938.

Brněnská výstava již svým názvem přesně vystihla srpen před padesáti čtyřmi lety jako „varující“. Varovného obsahuje víc, selhání a ústupky těch v čele však byly tím, co zasáhlo celou společnost.

Po prohlídce výstavy jsem se ptal Františka Borovce na dojmy návštěvníků, a zda ho něco překvapilo.

„Myslím, že dnešní době chybí víc tehdejšího vlastenectví. Zarazilo mě, že mezi návštěvníky bylo hodně těch, kteří o osmašedesátém nevěděli skoro, nebo vůbec nic. Nejen mladí, ale i lidé kolem padesátky.“

„Žijeme dlouho,“ řekl jsem. A dodal trochu s humorem na jejich obranu: „No bylo to přece čtyři roky předtím, než se stihli narodit.“

Rozešli jsme se s konstatováním, jak řekl někdo, dávno před námi, a na koho jsme si zrovna přesně neuměli vzpomenout, totiž: že, „kdo nezná vlastní historii, asi si ji bude muset znovu zopakovat“.

Jaroslav Štěpaník

Fotografka Anna Pecková s organizátorem výstavy Františkem Borovcem.

Autor článku: Fotografie:
archív Františka Borovce

Štítky

2023anketaarcheoskanzenarchitekturaarmádaarmáda ČRastronomiebaletbásněbásníkbibleBoskoviceBrnoČeská filharmonieČeská televizeČeské BudějoviceČeský rozhlas BrnocestováníChorvatičinohracizinciČTKCzech Press PhotodětidivadloDivadlo BarkaDivadlo Bolka PolívkyDivadlo Husa na provázkuDivadlo na OrlíDivadlo PolárkaDivadlo RadostdopravaekonomikaelektroexkurzefestivalFilharmonieFilharmonie BrnofilmfinancefolklórfotografiefotožurnalismusGlosaGrand PrixGrand Prix BrnohantechasičiHasičský záchranný sborhistorieHodonínhokejHorácká galeriehrad Veveříhrady a zámkyhudbahudba JanáčekJAMUJanáčekJanáčkova akademie múzických uměníjazzjubilantjubilantkakabaretKarel OurodaKlub LeitnerovaknihakočkykomedieKomorní opera HF JAMUkoncertkonferencekritikakvětinyléčbalidové uměníliteraturalodní dopravaLuhačoviceMagistrát města BrnaMasarykova univerzitamaso uzeninyMendelova univerzitaměstská částMěstské divadlo BrnoMládežmódamoderní technologieMoravská galerieMoravské zemské muzeummotosportMuzeum města BrnamuzikálNárodní divadlo BrnoNejvyšší soudnekrolognová výstavbaNové Město na MoravěnovinářobranaobuvochotnícioperaosobnostpamátkapamátkyPamětnícipietní aktpodcastpodnikánípoetická kavárnapoeziepolitikapotravinářstvípozvánkaPrahapřednáškapřehradaRadio ProglasRakouskorecenzeřemeslaRovnostrozhovorsamosprávasborový zpěvseniořishowškolstvíslavnostní aktsociální politikasociální problematikasociální tematikasoutěžsoutěžeŠpilberkSportstavebnictvístrojírenstvíSyndikátSyndikát na výletěSyndikát novinářů jižní Moravytechnická památkaTechnické muzeumtelevizeTip na výlettrampingučňovské školstvíUkrajinaumělecké školstvíÚstavní soudVánoceVědaveletrhyVeletrhy BrnoVelikonoceVěstonická venuševila Löw-Beervínovodní hospodářstvíVýletvýročíVysoké učení technickévýstavavýtvarné uměnívzdělávánívzpomínkazdravízdravotnictvízemědělstvíživotní prostředíZoo Brnožurnalistika